Hvordan kan barn forstå hva diskriminering er? Etter mordet på Martin Luther King bestemte den amerikanske læreren Jane Elliot seg for å la sine elever i 3. klasse få føle hvordan det var å bli behandlet som mindreverdige og underlegne gjennom såkalte diskrimineringsdager. Klassen ble delt i to etter hvilken øyenfarge de hadde, og de ble vekselsvis behandlet som mindreverdige og ikke-diskriminerte. Reaksjonen på forskjellsbehandlingen var mange og lærdommen viktig.
Delt klasse
William Peters ; norsk forord av Gro Standnes i Grunnskolerådet ; oversatt av Solveig Christensen ; norsk forord av Gro Standnes
Bok Bokmål 1990 · Pedagogikk/filosofi
Digital utgave: Søke-URL
Annen tittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Utgitt | Oslo : Aventura , cop. 1990
|
Omfang | 166 s.
|
Utgave | Utvidet utg.
|
Opplysninger | Undertittel på omslaget: Om forskjellsbehandling og diskriminering. - Om forskjellsbehandling og diskriminering.. - Elektronisk reproduksjon
|
Emner | Elliot, Jane
Diskriminering Fordommer Pedagogisk psykologi Vis mer... Pedagogisk sosiologi
Raseproblem Rollespill Skole og samfunn Skole Toleranse Undervisning Undervisningsmetodikk Attitudes Children Educational psychology Interethnic relations Racial prejudice Diskriminering(pedagogisk sosiologi) Rasisme - I skolen pedagogikk elevholdninger fordommer læring diskrimineringrasisme undervisning undervisningslære forskjellsbehandling migrasjonspedagogikk elever skolen etikk sosialpedagogikk kjønnsforskjeller kjønnsdiskriminering pedagogisk sosiologi kjønnsroller kulturmøte grunnskolen likestilling |
Sjanger | |
Dewey | |
ISBN | 8258807137(ib) : 202,00
|