Ordforråd, ordbruk og ordlæring : i et andrespråksperspektiv
Anne Golden
Bok Bokmål 2022
Originaltittel | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Gyldendal , 2022
|
Omfang | 214 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 5. utgave
|
Opplysninger | Først utgitt: 1998. Forrige utgave: 2014.. - Denne boken handler om ord og ordlæring sett i et andrespråksperspektiv. Den søker å gi svar på en rekke spørsmål som reiser seg når barn eller voksne holder på å lære seg et nytt språk. Boken består av følgende kapitler: "Hva er et ord?", "Inndeling av ordforrådet", "Ordforrådet i tekster og hos individer", "Hvordan kan vi beskrive ordenes betydning?", "Hvordan forstår vi ordene?", "Hvordan brukes ordene?", "Ordlæring", "Læringsstrategier" og "Hvordan underviser vi i ordkunnskap?" Boken er utgitt i forbindelse med fjernstudiet PRISME, Norsk som andrespråk i regi av Universitetet i Bergen. Forfatteren er førsteamanuensis i norsk som andrespråk. Har litteraturliste. - Ordforråd, ordbruk og ordlæring er i første rekke beregnet på studenter ved universiteter og på høyskoler som studerer studiefaget norsk som andrespråk, men passer også for lærere og alle andre som ønsker å oppdatere kunnskapene sine og øke innsikten sin i ulike aspekter ved ordforrådet. - Ordforrådet er nå regnet som en sentral del av språkkunnskapen, og blir derfor viet mer og mer oppmerksomhet i språkforskningen. Hva er et ord og hva er en metafor? Hva vil det si å kunne et ord? Hvordan lærer vi ord og uttrykk? Hvor mange ord kan voksne mennesker og hvordan kan dette måles? Hvordan varierer ordbruken i ulike situasjoner og sjangrer? Hvordan kan vi undervise for å utvide elevenes ordforråd? Ordforråd, ordbruk og ordlæring søker å gi svar på slike og mange andre spørsmål som reiser seg når barn eller voksne holder på å lære et nytt språk. Ordforrådet er nå regnet som en sentral del av språkkunnskapen, og blir derfor viet mer og mer oppmerksomhet i språkforskningen. Ordforråd, ordbruk og ordlæring trekker fram eldre og nyere forskning både fra klasserommet og fra andre arenaer samt setter den inn i relevante sammenhenger. Ordforråd, ordbruk og ordlæring er i første rekke beregnet på studenter ved universiteter og på høyskoler som studerer studiefaget norsk som andrespråk, men passer også for lærere og alle andre som ønsker å oppdatere kunnskapene sine og øke innsikten sin i ulike aspekter ved ordforrådet. - Ordforrådet er nå regnet som en sentral del av språkkunnskapen, og blir derfor viet mer og mer oppmerksomhet i språkforskningen. Hva er et ord og hva er en metafor? Hva vil det si å kunne et ord? Hvordan lærer vi ord og uttrykk? Hvor mange ord kan voksne mennesker og hvordan kan dette måles? Hvordan varierer ordbruken i ulike situasjoner og sjangrer? Hvordan kan vi undervise for å utvide elevenes ordforråd? Ordforråd, ordbruk og ordlæring søker å gi svar på slike og mange andre spørsmål.. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
|
Emner | Norsk språk-Undervisning-Innvandrere
Ped-fag Språklæring andrespråklæring Vis mer... bilingualisme
bilingvisme flerspråklige framandspråklæring fremmedspråk læringsstrategier norsk norskundervisningminoritetsspråklige opplæring språkmeistring språkmestring språktilegnelse språktilegning studenter tospråklegdom tospråklige undervisning Andrespråk : (NO-TrBIB)HUME22938 Læring : (NO-TrBIB)HUME08079 Norsk språk - For fremmedspråklige : (NO-OsBA)1145310 Ord : (NO-TrBIB)HUME05829 Ordforråd : (NO-TrBIB)HUME06329 Språk : (NO-OsBA)1122723 Undervisningsmetoder : (NO-OsBA)1119943 : (NO-OsBA)1121440 : (NO-OsBA)1129251 : (NO-OsBA)1142744 Norsk språk((NO-OsBA)1145310) - For fremmedspråklige norsk som fremmedspråk tospråklighet bilingvisme andrespråk ord språktilegnelse fremmedspråk undervisning læring bilingualisme norsk språkmestring ordforråd opplæring læringsstrategier språktilegning andrespråklæring tospråklige flerspråklige språk norskundervisning minoritetsspråklige fremmedspråkopplæring |
Dewey | |
ISBN | 9788205535107
|