Ungdom, danning og fellesskap : samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv
Maria Øksnes, Einar Sundsdal og Cecilie R. Haugen (red.)
Bok Flerspråklig 2018
Flere språk: Bokmål, Dansk, Svensk
Digital utgave: Søke-URL
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2018
|
---|---|
Omfang | 244 s. : ill. (noen kol.)
|
Opplysninger | Denne boka bidrar med forskningsbasert kunnskap om ungdom, danning og fellesskap i skole- og hverdagsliv. Grunnleggende pedagogiske begreper aktualiseres. Bokas bidragsytere representerer et mangfold av samfunns- og kulturpedagogiske tilnærminger og artiklene viser fagområdets bredde både metodisk og tematisk. De handler blant annet om frafall, tilhørighet, rus, Instagram, dataspill og lek.Ungdom er et lite prioritert forskningsområde. Undersøkelser viser at det finnes lite forskning på unge mellom 10 og 24 år. Mye av den pedagogiske forskningen på feltet har hatt et nokså ensidig skole- og læringsfokus, og er gjerne begrunnet med hensyn til politisk målsettinger om kvalifisering til arbeidsliv. Det er behov for å komplementere denne forskningen med andre perspektiver som ikke er ensidig instrumentelt begrunnet, men som bidrar med kunnskap som er forankret i et bredere samfunnsmessig og kulturhistorisk perspektiv. Denne boka er et bidrag til dette.. - Elektronisk reproduksjon
|
Emner | Bjørnstad, Ketil , forfatter , 1952-
Knudsen, Sverre , 1955- Ensomhet Gaming Vis mer... Historie - Etterkrigstid - Norge
Identitet Motivasjon Narkotikamisbruk - Narkomani Norge - 1970-1999 Rusmisbruk Sosiale medier Spill Tenåringer Tilhørighet Utdannelse og opplæring Utdannelse og opplæring(Kultur) Vennskap Dannelse : (NO-TrBIB)HUME08124 Dannelsesteorier : (NO-TrBIB)HUME22022 Pedagogikk : (NO-TrBIB)HUME07881 Sosialpedagogikk : (NO-TrBIB)HUME25090 Ungdom : (NO-TrBIB)HUME11120 Minoriteter - Norge ungdommer danning fellesskap hverdagsliv skolen utdanning dannelse spill kroppspress kroppsideal tilhørighet ensomhet vennskap motivasjon minoriteter lek motstand kultur rus oppvekst sosiale medier sosialisering sosiologi miljøpedagogikk |
Dewey | |
ISBN | 978-82-02-50363-5
|