Hvordan legge til rette for mestring, medvirkning og motivasjon : i ungdomsskole og videregående skole
Gerd Martina Langeland Gerd Martina Langeland og May Olaug Horverak
Bok Bokmål 2021
Originaltittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Omfang | 170 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | I denne boka presenteres en metode som skolefellesskapet og enkeltlærere kan bruke i samarbeid med elevene for å forebygge frafall og psykiske helseplager i ungdomsskolen og i videregående skole. Med gode eksempler viser forfatterne hvordan metoden kan hjelpe elever med lav motivasjon til å få tilbake troen på at egen innsats nytter.Metoden bygger på helsefremmende teori, selvbestemmelsesteori og teori om selvregulert læring. Kjernen er at elevene selv er hovedaktører i eget liv, og at de individuelt og i et støttende fellesskap skal utarbeide gode strategier i møte med utfordringer.Elevene får mulighet til å reflektere over hva som er viktig og hva som er vanskelig for dem, og ikke minst får de hentet fram og tatt i bruk sine egne suksessfaktorer. Dette kan styrke opplevelsen av autonomi, mestring, indre motivasjon og selvanerkjennelse.Forfatterne mener at når skolen og læreren tilrettelegger for systematisk metodearbeid slik det beskrives i denne boka, vil elevene rustes til å håndtere både skolehverdagen og livet generelt.
|
Emner | Livsmestring - Undervisning
Undervisning - Klasserommet Undervisningsmetoder Pedagogikk Vis mer... Mestring
Motivasjon Pedagogisk psykologi Ungdomstrinnet (8.-10. trinn) Videregående opplæring Motivasjon(pedagogisk psykologi) Mestring((NO-TrBIB)HUME20961) Motivasjon((NO-OsBA)1118547) Motivasjon((NO-TrBIB)HUME08081) Pedagogisk psykologi((NO-TrBIB)HUME25036) Ungdomstrinnet (8.-10. trinn)((NO-TrBIB)HUME23449) Videregående opplæring((NO-TrBIB)HUME23406) |
Dewey | |
ISBN | 9788202706722
|