Bruker barneverntjenesten tilsyn til kvalitetsforbedring? : en studie om Fylkesmannens tilsyn av barneverntjenesten


Bettina Bødtker Nordahl
Bok Norsk 2019

Utgitt
s.l. : Høgskulen på Vestlandet , 2019
Omfang
87 s.
Opplysninger
Masteroppgave Høgskulen på Vestlandet. Masterstudium i organisasjon og leiing, helse og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap Institutt for samfunnsvitskap.. - Tema for denne studien er tilsyn med barnevernstjenesten. At Fylkesmannen fører tilsyn med barnevernstjenesten er en ny ordning fra 2010, og vi vet lite om hvordan tilsyn i barnevernstjenesten fungerer. Kvalitet og kvalitetsutvikling er sentrale begrep for både Fylkesmannen og i barnevernstjenesten. Spørsmålene som reises i denne studien er om Fylkesmannen og barnevernet legger det samme i disse begrepene, og om tilsyn fører til kvalitetsforbedring i barnevernsvirksomheter som har hatt tilsyn. For å opparbeide kunnskap om hvordan tilsyn virker i barnevernstjenesten, er det gjennomført intervju med åtte ledere og medarbeidere i tre barnevernstjenester som har hatt systemtilsyn, og som fikk avvik ved dette tilsynet. Funnene viser at ledere og medarbeidere i de barnevernstjenestene som deltok i studien, er positive til tilsyn, at Fylkesmennene og barnevernstjenesten har delvis lik forståelse av hva kvalitet er, og at virksomhetene bruker tilsyn til kvalitetsforbedring. Tilsyn ser også ut til å gi bekreftelse på faglighet i en skjønnsbasert og inngripende tjeneste, selv om tilsynet ikke oppleves å måle det som er kjernen i virksomhetens arbeid, nemlig det kartleggende og endrende arbeidet med barn og familier. Funnene viser videre at utover lovlighetskontroll brukes tilsyn strategisk i kampen om knappe ressurser. Tilsyn oppleves samtidig som krevende, spesielt med tanke på medieomtale og barnevernstjenestens omdømme i omgivelsene. Funnene forstås ved hjelp av teori som differensierer mellom ulike kvalitetsbegrep, profesjonsteori og teori om tilsynsroller.
Emner

Bibliotek som har denne