Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering : sammenhenger og spenninger


Kirsten E. Thorsen og Simon Michelet (red.)
Bok Bokmål 2019
Digital utgave: Søke-URL
Annen tittel
Medvirkende
Omfang
275 sider : illustrasjoner
Opplysninger
Hvordan kan samspill mellom teori og praksis bidra til at studentene utvikler profesjonell lærerkompetanse?Kvalifisering til læreryrket skjer i et samspill mellom spesialiserte kunnskaper i fag og pedagogikk, praktiske ferdigheter, verdier og holdninger. I veiledede praksisperioder får studentene muligheter til å øve på, prøve ut og reflektere over yrkesoppgaver. Hvordan utnyttes potensialet i denne læringssituasjonen? Og hvordan kan praksis utvikles som en likeverdig læringsarena også utenom perioder for veiledet praksis? Boka presenterer studier av hvordan ulike fag i lærerutdanningen kobler fag, pedagogikk og praksis for å støtte studentenes læring både i og utenfor praksisperiodene. Ny kunnskap fra disse prosjektene kan utfordre og inspirere til å studere og utvikle integrasjonene mellom teori- og praksiskunnskap. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, praksislærere og masterstudenter i pedagogikk og lærerutdanning. Redaktører for boken er Kirsten E. Thorsen og Simon Michelet, ansatt ved OsloMet - storbyuniversitet. Begge har mange års erfaring som lærerutdannere i pedagogikk.
Emner
Lærerrollen
Lærerutdanning : (NO-TrBIB)HUME27346
Undervisningsmetoder : (NO-TrBIB)HUME07903
Undervisningsmetodikk
Vis mer...
Geografisk emneord
Norge : (NO-TrBIB)HUME02605
Dewey
ISBN
82-15-03497-7

Bibliotek som har denne