Musikk og andrespråk : norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål
Nora Bilalovic Kulset
Bok Bokmål 2019
Utgitt | Oslo : Universitetsforlaget , 2019
|
---|---|
Omfang | 117 sider
|
Utgave | 2. utgave
|
Opplysninger | 1. utgave 2015. - Kan små barn med et annet morsmål enn norsk tilegne seg norsk språk ved hjelp av musikk? Boka handler om hvordan musikk og språk er knyttet sammen, og om hvordan musikk kan være et godt hjelpemiddel for den som skal lære seg et nytt språk.Forfatteren tar utgangspunkt i barnehagebarn mellom tre og fem år som har et annet morsmål enn norsk. Disse barna har allerede et etablert morsmål, men de snakker lite eller ingen norsk når de starter i barnehagen. Norsk blir dermed deres andrespråk. I løpet av barnehageårene skal de tilegne seg tilstrekkelig norsk til å starte på skolen som seksåringer.Selv om forfatteren skriver om barnehagebarn, er tematikken relevant for mennesker i alle aldre som skal tilegne seg et nytt språk. Boka er også interessant for deg som bare er nysgjerrig på sammenhengen mellom musikk og språk. Den nye utgaven er grundig oppdatert. Musikkteoriene er tonet litt ned og hovedfokuset i denne utgaven er selve språkinnlæringen.
|
Emner | Barn
Flerkulturell opplæring og flerspråklig opplæring(pedagogikk) Flerkulturell pedagogikk Musikk Vis mer... Språkopplæring
Tospråklig opplæring barn(musikk) tverrkulturell utdanning Andrespråk : (NO-TrBIB)HUME22938 Musikkpedagogikk : (NO-TrBIB)HUME17315 Norsk språk : (NO-TrBIB)HUME10259 Språktilegnelse : (NO-TrBIB)HUME27394 Tospråklighet : (NO-TrBIB)HUME06324 Norsk språk(før- og barneskolen) - Undervisning - Fremmedspråklige Norsk språk(før- og grunnskolen) - Undervisning - Fremmedspråklige Musikk og språkinnlæring Barn((NO-TrBIB)HUME07171) Musikk((NO-TrBIB)HUME05490) undervisning andrespråk barnehagen språktilegnelse tospråklighet norsk språk musikk |
Dewey | 372.65 . - 780.0401 . - 372.653982044 . - 370.117 . - 372.011 . - 372.651 . - 372.653982 . - 780 . - 780.04 . - 780.040193 . - 780.83
|
ISBN | 9788215032047(h.) : Nkr. 300.00
|