Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst
Leif Askland og Svein Ole Sataøen
Bok Bokmål 2019
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Gyldendal , 2019
|
Omfang | 244 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 4. utgave
|
Opplysninger | 1. utgave (nynorsk) 2000 med tittel: Å høyre til. - I Utviklingspsykologiske perspektiv på barns utvikling viser Leif Askland og Svein Ole Sataøen nye tilnærminger til å forstå små barns utvikling. Denne fjerde utgaven presenterer aktuelle teorier og forsking om barns utvikling, lek, læring og danning. Boka er en kilde til kunnskap om barns helhetlige utvikling og samspill fra fødsel og fram til skolestart, og understreker bildet av barnet som aktør i sitt eget liv, i samspill med andre og verden omkring. Innholdet er organisert etter livstema som representerer de store menneskelige utfordringene barn møter gjennom oppveksten. Hvordan barn opplever seg selv, samspill med andre og omverdenen forøvrig blir grundig behandlet og satt inn i en pedagogisk kontekst. Boka gir barnehagelæreren og barnehagelærerstudenten nyttige redskap for å kunne dokumentere barns utvikling og trivsel. Den gir bakgrunn for å kunne analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer i pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning. Boka er godt knyttet opp til de målene som er skissert i barnehagelærerutdanningens kunnskapsområde «Barns utvikling, lek og læring».. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
|
Emner | Child Development : (DNLM)D002657
Communication : (DNLM)D003142 Education : (DNLM)D004493 Interpersonal Relations : (DNLM)D007398 Vis mer... Personality Development : (DNLM)D010553
Psychology, Child : (DNLM)D002666 Barnespsykologi Barn : (NO-TrBIB)HUME07171 Barns utvikling : (NO-TrBIB)HUME21801 Oppvekst : (NO-TrBIB)HUME08156 Pedagogikk : (NO-TrBIB)HUME07881 Pedagogisk psykologi : (NO-TrBIB)HUME25036 Selvbilde : (NO-TrBIB)HUME00407 Utviklingspsykologi : (NO-TrBIB)HUME08155 Barndom((NO-TrBIB)HUME11118) Barnepsykologi((NO-OsBA)1111036) Barnepsykologi((NO-TrBIB)HUME26816) Utviklingspsykologi((NO-OsBA)1116675) utviklingspsykologi pedagogikk teorier oppvekst barn barnepsykologi læring personlighetsutvikling sosialisering identitet samspill tilknytning barndom relasjoner læring |
Dewey | |
ISBN | 978-82-05-52176-6
|