Problembarna : metoder og manualer i barnehage, skole og barnevern
Mari Pettersvold og Solveig Østrem (red.)
Bok Flerspråklig 2019
Flere språk: Bokmål, Dansk, Svensk
Annen tittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Utgitt | Cappelen Damm akademisk , 2019
|
Omfang | 308 sider : illustrasjoner
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | Undertittel på omslaget: Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern. - Omfattende bruk av manualer og programmer griper tungt inn i barn og unges hverdag og i profesjonsutøveres arbeid. Denne antologien retter et kritisk søkelys på noen av programmene og det fenomenet de representerer. Blant spørsmålene som blir belyst i boka, er: Har programmene den påståtte effekten? Hva er programmenes faglige og verdimessige fundament? Har manualer og standardiserte løsninger noen plass i arbeid med barn og unge? Programmene kan forstås som et svar til politikere som etterspør effektive tiltak for å forebygge og løse problemer. Mantraet er at jo tidligere innsatsen settes inn, jo større er sjansen for å hindre for eksempel mobbing, svake skoleresultater, frafall i videregående skole og psykiske lidelser blant barn og ungdom. Det handler også om enorme statlige overføringer og om hvordan økonomiske og personalmessige ressurser kanaliseres i retning programmene. Femten forfattere fra ulike fagfelt bidrar i antologien. Problembarna bør leses av leses av alle som ønsker mer kunnskap om standardiserte metoder som anvendes i barnehage, skole og barnevern.. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
|
Emner | Atferdsvansker
Barnehager Barnevern Grunnskolen Vis mer... Spesialundervisning
Atferdsproblemer Barn Barnehagen Kvantifisering Pedagogikk Skolen Standardisering Styringsmentalitet Atferdsvansker(spesialpedagogikk) Atferdsvansker(spesialundervisning) Åtferdsvanskar(spesialpedagogikk) Åtferdsvanskar Atferdsvansker((NO-OsBA)1110735) Åtferdsvanskar((NO-OsBA)1110735) kritikk samfunnskritikk adferdsprogram pedagogiske programmer styringsverktøy diagnoser ungdom unge verdigrunnlag verdier danning kompetanse kommersialisering standardisering barn barnehager skolen PALS TRAS psykologisk førstehjelp atferdsproblemer atferdsendring åtferdskontroll atferdskontroll åtferdsendring autoritet |
Dewey | |
ISBN | 978-82-02-56952-5
|