Barnehagens grunnsteiner : formålet med barnehagen
Vibeke Glaser ... [et al.] (red.)
Bok Bokmål 2018
Flere språk: Dansk
Annen tittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Utgitt | Oslo : Universitetsforl. , cop. 2018
|
Omfang | 320 s. : kol. ill., diagr.
|
Utgave | 2. utg.
|
Opplysninger | 1. utg 2011. - Formuleringene i barnehagens formålsparagraf er både mange og fine, men hvordan skal de forstås og omsettes i praksis? Til dette arbeidet kan denne boka være en faglig inspirasjon.Formålsparagrafen er langt mer detaljert enn tidligere. Blant annet er barnehagens verdigrunnlag blitt mer tydelig og begreper som læring, lek, danning og omsorg er kommet inn i lovteksten. Hvordan kan man ivareta et økende fokus på læring og ferdigheter med en dannelsesdimensjon? Hvordan kan verdigrunnlaget realiseres i praksis? Med utgangspunkt i enkeltformuleringer i formålsparagrafen har bidragsyterne gitt verdifulle innspill til det som danner essensen i en levende barnehagepedagogikk. Ønsket er bl.a. å bidra til kritisk refleksjon rundt formålet med barnehagen og presentere forskning, teori og debatt som på ulike måter er knyttet til dette. Med ny Rammeplan for barnehagen har grunnleggende verdier som bærekraft, respekt for naturen og menneskeverdet, nestekjærlighet, solidaritet, likeverd og likestilling, livsmestring og helse fått en større oppmerksomhet. Dette reflekteres også i 2.utgaven av boka. Forfatterne representerer ulike fagmiljøer og bidrar med et mangfold av kunnskaper og analyser på feltet. Boka er skrevet først og fremst for barnehagelærerstudenter, lærerutdannere, praktikere og forskere og andre med særlig interesse for barnehagefeltet.. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
|
Emner | Barnehagepedagogikk
Barnehagepolitikk Barnehager Bibelsk historie Vis mer... Dannelse
Demokrati Lek Lovgivning Læring Læringsteori Minoriteter Naturvern Romanifolk Trivsel barnehagen formål verdier danning medvirkning tillit respekt minoriteter demokrati førskolepedagogikk barnehager pedagogikk barnehagepedagogikk |
Dewey | |
ISBN | 978-82-15-02884-2
|