Dialog og danning : det filosofiske grunnlaget for læring


Inga Bostad og Tove Pettersen (red.)
Bok Bokmål 2019
Medvirkende
Bostad, Inga (forf.)
Utgitt
Oslo : Scandinavian Academic Press , [2019]
Omfang
145 sider
Opplysninger
1. utgave 2006. - Interessen for filosofi i skoler og barnehager er stadig økende, en utvikling som åpner for refleksjoner rundt nye former for læring. Dette er bakgrunnen for Dialog og danning, en artikkelsamling som setter søkelyset på det filosofiske grunnlaget for kunnskap og læring. Artiklene tar opp ulike temaer omkring kunnskap og danning: Hvordan forstår vi kunnskap? Hvordan kan vi oppnå kunnskap? Hvordan oppfatter vi den som skal lære, og hva er danningens mål? En filosofisk innfallsvinkel til dialog og danning inviterer også til betraktninger om hvilke betingelser som må være til stede for å skape tillitsfulle, trygge og utviklende læringssituasjoner. Forfatterne søker ikke å komme med endelige svar, men å stimulere til refleksjon over hva slags dialog vi fører med barn og unge, hva slags verdier og hvilken innsikt vi formidler til dem, og hvilke danningsideer som ligger bak.
Emner
Dewey
370.1 (hovednummer)
ISBN
978-82-304-0240-5 (heftet)
Hylleplass
370.1 P

Bibliotek som har denne