Teaching English in Norwegian classrooms : from research to practice


Lisbeth M Brevik and Ulrikke Rindal
Bok Engelsk 2020
Utgitt
Oslo : Universitetsforlaget , [2020]
Omfang
243 sider : illustrasjoner
Opplysninger
Hvordan foregår undervisningen i engelskfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole, i innføringsklasser og yrkesfaglige klasser? Denne boken presenterer ny forskning om hva lærerne gjør i engelsktimene, hvordan elevene oppfatter engelskundervisningen, og hva som motiverer dem. Forfatterne presenterer hva som kjennetegner god engelskundervisning knyttet til språklæring, kommunikasjon og møter med engelskspråklige tekster. Boken handler om hva elevene bruker engelsk til i og utenfor skolen, og hvordan det påvirker det nye engelskfaget. Gjennom teori og forskningsbaserte eksempler viser forfatterne hva som er vanlige undervisningsformer i dagens engelskfag, og hvordan skolen kan legge til rette for at alle elever utvikler engelskkompetansen sin i et samfunn hvor språk blir stadig viktigere. Boken er viktig lesning både for lærere, lærerutdannere og lærerstudenter, og alle som jobber med å utvikle engelskfaget i skolen. Innholdsfortegnelse Part I: Communication 1. English in Norway: A language and a school subject in transition 2. Digital competence in English: Learning more, better, or differently with technology 3. Vocational English: Building vocational orientation and relevance Part II: Language learning 4. Language use in English lessons: Monolingual, bilingual and multilingual approaches 5. Pronunciation: Accent, identity and intelligibility 6. Strategic readers of L2 English: Gradual release of responsibility Part III: Textual encounters 7. The role of literature in the English classroom 8. English use outside of school: Gamers, Surfers and Social Media Users 9. Intercultural competence and cultural identities Lisbeth M. Brevik og Ulrikke Rindal er begge ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo som førsteamanuenser i engelskdidaktikk. De har både sammen og hver for seg publisert en rekke artikler og bøker. En av deres nyest
Emner
Dewey
420.71 (hovednummer)
ISBN
9788215032283

Bibliotek som har denne