Sosial kompetanse i hjem og skole
Inghild Blindheim
Bok Bokmål 2019
Medvirkende | Sortland, Kari (illustratør)
|
---|---|
Utgitt | Bryne : Info vest , 2019
|
Opplysninger | Denne bokens formål er å fremme barns og unges sosiale kompetanse, deres evne til å ta vare på seg selv og andre. Boken er inndelt i kategoriene følelser, tanker og handlinger, og inneholder en læreplan, og en leksjon til hvert delmål i læreplanen. Kompetansemålene i læreplanen er inndelt i overordnet mål, hovedmål og delmål. Hver leksjon består av en idebasert lærerveiledning med forskjellige arbeidsmetoder, og et arbeidsark for 1.-2. trinn, 3.-4. trinn, og 5.-7. trinn, med unntak av hovedmål H 3.3, som har en praktisk tilnærming.For kartlegging av elevenes sosiale kompetanse, kan kartleggingsskjemaet bakerst i boken benyttes. Deler av verdigrunnlaget i formålsparagrafen i opplæringsloven er forsøkt ivaretatt i leksjonene, at elevene skal «(...) utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livene sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet», og at opplæringen skal bygge på «grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverdighet og solidaritet (...)» /11/. Inghild Blindheim - Grunnskolelærer Våre barns psykisk helse er landets viktigste ressurs - viktigere enn olje, viktigere enn sjømat, viktigere enn teknologi. Evner vi ikke å regulere våre følelser, tenke fornuftig, styre vår atferd og møte sosiale utfordringer, klarer vi heller å ikke utnytte de andre ressursene i landet. Evnen til å regulere følelser, tenke fornuftig, styre vår atferd og møte sosiale utfordringer utvikles tidlig i livet og er byggesteiner til et godt liv. Det øker vår evne til å kjenne glede. Det motvirker vår risiko for å oppleve nedstemthet og engstelse. Det er det denne boken handler om. Boken viser lærere hvordan de kan gi barn kunnskap, ferdigheter og holdninger innen områdene følelser, tanker og handlinger.
|
Dewey | |
ISBN | 8283600710. - 9788283600711
|