Befolkningsundersøkelse om personvern i resepsjonen på legekontor : gjennomført oktober 2018 av Norstat for Forbrukerrådet



Bok Norsk 2019

Utgitt
Oslo : Forbrukerrådet , 2019
Omfang
11 s.
Opplysninger
Fire av ti pasienter mener at andre kan overhøre sensitive opplysninger på legekontoret. Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet, som sier at dette i verste fall kan utgjøre en helserisiko. Anne Kristin Vie opplyser at alle legekontor har plikt til å sørge for at taushetsplikten ikke blir brutt. Hun sier at det er stadig større oppmerksomhet om personvern innen helsesektoren, men spør om det fysiske rommet er glemt til fordel for ensidig innsats innen datasikkerhet. Det handler nemlig også om hvordan de ansatte kommuniserer med pasienten, og utformingen av kontoret. – Vi må ikke glemme at personvernet i høyeste grad kan bli rammet også i menneskemøter. Vi ser at pasientene mener de er for lite skjermet i dag, og derfor holder inne med ting. Da må legekontorene ta grep, og legge bedre til rette for personvern i resepsjonen og venteværelser. Det kan faktisk være helsebringende, avslutter hun.
Emner

Bibliotek som har denne