Språkdidaktikk for norsklærere : mangfold av språk og tekster i undervisningen


Mette Elisabeth Nergård Mette Elisabeth Nergård og Ingebjørg Tonne
Bok Bokmål 2008
Medvirkende
Tonne, Ingebjørg (forfatter)
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2008
Omfang
176 s. : ill
Utgave
1. utg., 1. oppl.
Opplysninger
h.. - Har data om bidragsyterne, innholdsfortegnelse, internettadresser, noter, register. - for Nergård, Mette Elisabeth;for Tonne, Ingebjørg. - Hvordan skape motivasjon for og kunnskap om grammatikk i skolen? Denne boka gir gode råd til lærerstudenten og læreren. "Språkdidaktikk" tar for seg sentrale emner vordende norsklærere støter på når de skal formidle grammatikk til elever. Solide fagpersoner fra lærerutdanningen gir her interessante innfallsvinkler til sentrale tema i språkundervisningen: 1. "Grammatikk?" av Frøydis Hertzberg 2. "Elevteksten ? et grammatisk utstillingsvindu" av Mette E Nergård og Ingebjørg Tonne 3. "Andrespråkeleven og målspråket" av Grethe Hilditch og Finn Aarsæther 4. "'Stjålen skrivefrihet?' ? om argumenterende skriving på ungdomstrinnet" av Anne Kristine Øgreid 5. "Om grammatikk og fagspråk" av Eva Maagerø 6. "Språket som speil for Halims utvikling ? en gjennomgang av romanen Et øye rødt av Jonas Hassen Khemiri" av Mette E Nergård 7. "Flerspråklighet og kodeveksling" av Finn Aarsæther 8. "Grammatikk og skriveutvikling ? didaktiske eksempler" av Ingebjørg Tonne og Laila Sakshaug 9. "Synleg og meir nynorsk = betre nynorsk. Utvikling av literacy på norsk, bokmål og nynorsk, for alle elevar på barne- og ungdomstrinnet" av Synnøve Skjong og Inger Vederhus 10. "Gøy med grammatikk. Dataspill i grammatikkopplæringen" av Kristin Hagen og Janne Bondi Johannessen Boken er skrevet særlig for studenter i lærerutdanningen og norsklærere i grunn- og videregående skole. - I denne boka får leseren ulike innfallsvinkler til sentrale tema i språkundervisningen. Forfatterne presenterer blant annet stoff om grammatikkundervisning, flerspråklighet og undervisning i norsk som andrespråk, nynorskdidaktikk, argumenterende skriving, og dataspill. Det er rettet et spesielt fokus på hvordan læreren kan hjelpe eleven til å bli mer bevisst deres egen språkkompetanse og bygge videre på det de faktisk kan. Boken er beregnet på studenter i lærerutdanningen og norsklærere i grunnskolen og den videregående skolen
Emner
Dewey
ISBN
82-15-01307-4(h) : 299.00. - 978-82-15-01307-7(h) : 299.00

Bibliotek som har denne