Inkluderende fellesskap for barn og unge
Thomas Nordahl · Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging ; Thomas Nordahl mfl.
Bok Bokmål 2018
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Bergen : Fagbokforl. , 2018
|
Omfang | 286 s. : kol. ill.
|
Opplysninger | Ifølge norsk lov skal alle barn og unge ha et inkluderende og likeverdig barnehage- og opplæringstilbud. Denne boka tar utgangspunkt i at inkludering er et grunnleggende prinsipp, men også i at mange barn og unge i dag ikke får tilstrekkelig hjelp og støtte og ikke opplever en inkluderende praksis. Torbjørn Røe Isaksen satte som kunnskapsminister i 2017 ned en ekspertgruppe med fagpersoner og forskere fra Norge, Sverige og Danmark for å se på hvordan tilbudet til barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging kan bli bedre i skoler og barnehager. Målet har vært å se på - hva som hjelper og hindrer inkludering i barnehage og skole - hva som skal til for at overgangen fra barnehage til skole blir best mulig - hvordan barnehager og skoler kan organiseres bedre - hvordan alle elever kan bli møtt med tilstrekkelige forventninger og læringstrykk - hvordan staten og kommunen kan gi høyere kvalitet på tilbudene - regelverksutfordringer Denne boka er ekspertgruppens sluttprodukt. Thomas Nordahl har vært ekspertgruppens leder.
|
Emner | Integrering
Integrering(spesialpedagogikk) funksjonshemmede funksjonshemmede(integrert undervisning) Vis mer... integrering(pedagogikk) - studenter med særskilte behov
Barnehagen Grunnskolen Tilpasset opplæring Undervisning Videregående opplæring Inkluderende undervisning(spesialpedagogikk) Barnehager((NO-TrBIB)HUME07947) Grunnskolen((NO-TrBIB)HUME23030) Spesialpedagogikk((NO-TrBIB)HUME11885) Tilpasset opplæring((NO-TrBIB)HUME26137) Undervisning((NO-TrBIB)HUME07899) Videregående opplæring((NO-TrBIB)HUME23406) inkluderende undervisning spesialpedagogikk inkludering tilrettelegging undervisning barnehage grunnskole skole videregående opplæring videregående skole brukermedvirkning foreldresamarbeid skolen tilrettelagt undervisning |
Dewey | |
ISBN | 978-82-450-2373-2
|
Hylleplass | 371.9046 Nor
|