The Decca years and more
Bill Haley Bill Haley & his comets
Musikk på CD 1990 · Rock'n'Roll
Medvirkende | Beecher, Franny (utøver)
Cedrone, Danny (utøver) D'Ambrosio, Joey (utøver) Francis, David 'Panama' (utøver) Vis mer... Grande, Johnny (utøver)
Gussack, Billy (utøver) Haley, Bill (utøver) Holley, Dave (utøver) Jones, Ralph (utøver) Kay, Johnny (utøver) Keefer, Rusty (utøver) Leeman, Clifford (utøver) Lytle, Marshall (utøver) Masters, Nick (utøver) Oliver, Joe (utøver) Pompilli, Rudy (utøver) Rappa, Al (utøver) Rex, Al (utøver) Richards, Dick (utøver) Scott, Frank (utøver) Valente, Caterina (utøver) Welz, Joe (utøver) Williamson, Billy (utøver) |
---|---|
Utgitt | Tyskland : Bear Family Records , 1990
|
Omfang | 5 CD'er + hefte (5 timer og 39 min.) : digital
|
Opplysninger | Bear Family Records: BCD 15506. - Denne boksen inneholder 5 CD'er med tilsammen 132 låter. Antallet låter er for mange til at alle kan registreres her. Det er derfor valgt ut 6 låter for hver av de 5 CD'ene.. - CD 1: Rock around the clock ; Shake, rattle and roll ; Mambo rock ; See you later, alligator ; Tonight's the night ; Calling all comets ; CD 2: Don't knock the rock ; You can't stop me from dreaming ; Carolina in the morning ; The break speaks ; Somebody else is taking my place ; Move it on over ; CD 3: Me rock-a-hula ; Rockin' Matilda ; Oriental rock ; Lean Jean ; Dinah ; Eloise ; CD 4: Corrine, Corrina ; The dragon rock ; Shaky ; Music, music, music ; In a little Spanish town ; Football rock and roll ; Cd 5: Dragon rock ; ABC rock ; I got a woman ; A fool such as I ; Be by me ; Where did you go last night. - Bill Haley ; Danny Cedrone ; Billy Williamson ; Marshall Lytle ; Billy Gussack ; Johnny Grande ; Joey D'Ambrosio ; David "Panama" Francis ; Rusty Keefer ; Franny Beecher ; Dick Richards ; Al Rex ; Cliff Leeman ; Rudy Pompilli ; Ralph Jones ; Comet Trio ; Frank Scott ; Caterina Valente ; Joe Oliver ; Al Rappa ; Johnny Kay ; Nick Masters ; Dave Holley ; Joe Welz. - Bill Haley, født William John Clinton Haley, 6 juli 1925 i Highland Park, Michigan er på mange måter "the unsung hero of rock'n'roll". Han spilte den type musikk før noen hadde satt navn på musikk-genren, og han spilte inn hundrevis av låter uten at dette er anerkjent i den musikkhistoriske kanon. Den mytologi som er skapt omkring tidlig rock'n'roll og rebellen som den typiske rock'n'roll utøver passet ikke på Bill Haley og hans fremtoning. Hans mest kjente låt er selvfølgelig "Rock Around The Clock" som kom i 1955 og er udødeliggjort gjennom film og "soundtrack", samt "Shake, Rattle and Roll som solgte i millonklassen. Andre tidlige singler er "Rocket 88", "Rock The Joint" og "Crazy Man Crazy". Haley begynte å spille rundt 14-års alderen og de første årene i voksen alder var det country og western swing bands han spilte med. Hans første eget band het "Four Aces Of Western Swing" med Johnny Grande (tangenter), Al Rex (bass), og Billy Williamson (steelgitar) som fikk kontrakt med Cowboy Records. Rundt 1949 skiftet bandet navn til "The Saddlemen" og spilte inn på forskjellige selskaper, men endte til slutt med David Miller's "Holiday Records" i 1951. Det var på dette selskapet de ga ut "Rocket 88" skrevet av Jackie Brenston, som av mange er regnet som den den første reelle rock'n'roll låta. Vi skriver altså 1951 og Elvis og medlemmene av The Beatles og The Rolling Stones er fortsatt skolegutter. Bandet og Haley prøvet ut forskjellige stiltyper og "sounds", men de fant kanskje en egen formel med "Rock The Joint" som ble gitt ut på Essex Records (samme eier). Den senere notoriske kjente DJ'en Alan Freed i Cleveland var en av de som begynte å spille platen, og han kalte musikktypen for 'Rock'n'Roll'. Flere musikkhistorikere kobler begrepet til Haley inspirert av "Crazy Man Crazy" mens andre kobler begrepet til Wild Bill Moore's "We're gonna rock, we're gonna roll". "Crazy Man Crazy" nådde Top 20 i 1953 og senere samme år ble Haley tilbudt en låt med navn "Rock Around The Clock" (Max C Freedman). Eieren av plateselskapet likte ikke den låten, og dermed begynte Haley å forhandle med en av produsentene i Decca Records, hvor de fikk kontrakt i 1954. Det kan nevnes at Danny Cedrone spilte "lead-guitar"i bandet på denne tiden, men han døde i en ulykke. Etter at nevnte låt ble gitt ut begynte hjulene å rulle og neste utgivelse "Shake, Rattle and Roll gjorde bandet store. Haley og bandet begynte også i løpet av 1954 å spille på haugevis av "high-school dances" og tok i denne preioden navnet "Bill Haley and His Comets" (et navnespill etter Haley's komet). Dessuten begynte de å etterligne den sceneopptrden kjente R & B band gjorde eller hadde og country-trekkene var nå nærmeste helt visket bort fra bandets opptredener. Fra 1954 til 1956 hadde bandet 9 singler på Top 20 listen. The Comets ble regnet som et meget bra band og sammen med Bill Haley fortsatte de å spille inn gode låter. Imidlertid begynte tiden å innhente bandet og det sound'et de hadde skapt og representerte. Det ble også uenighet om økonomiske sider og ytelser i bandet. På tross av dette fortsatte Haley å spille inn skiver på Warner Bros. gjennom hele 60-tallet, og han gjennomførte store turneer i Mexico og Europa. Som så mange andre artister fikk Haley problemer grunnet en manager (Jim Ferguson) som rotet bort det han og bandet hadde tjent inn under de gode årene med etterfølgende skatteproblemer. Begynnelsen på 70-tallet skapte en rock'n'roll revival og Haley hadde et gedigent comeback med masse konserter som igjen resulterte at han skrev kontrakt med plateselskapet Buddha/Kama Sutra Records. Rundt 1975 begynte tiden å løpe ut for Haley i det han fikk problemer med sin psykiske helse og han døde i 1981 i Harlingen, Texas. De gjennlevende medlemmer av The Comets har faktisk turnert og gjort opptredener helt opp mot 2000-tallet.. - Omfatter også et hefte (29 s.)
|
Sjanger |