Dataspill : innføring og analyse


Eva Liestøl
Bok Bokmål 2001

Oppdaterer

om denne boka:

I vel 40 år har dataspill utfordret, underholdt og provosert med sine fiktive og ofte voldelige verdener. I dag er dataspill kanskje det mest populære og økonomisk lønnsomme feltet innen den digitale utviklingen, ofte til fortvilelse for foreldre og foresatte. Men hva er egentlig dataspill? I boken Dataspill innføring og analyse går medieforsker og idéhistoriker Eva Liestøl bak fordommene og mytene. Hun gjennomfører næranalyser av en rekke populære spill, blant annet Tomb Raider og Den lengste reisen, og plasserer dataspillene i en historisk og kulturell kontekst. Slik viser hun at dataspill ikke er et isolert teknofenomen, men en populært kulturform på linje med litteratur, film og fjernsyn.

Digital utgave: Søke-URL
Utgitt
Oslo : Universitetsforl. , cop. 2001
Omfang
210 s. : ill.
Emner
Historie
Massemedier
Sosiologi
Spill
Dataspill
Analyse
barn ungdom dataspill pc-spill spillanalyse sjangre tolkning læring fiksjonsvold dataspel duke nukem atomic edition tomb raider lengste reisen pharaoh pyramiden faraoens storedrøm 0
Dewey
794.8 . - 004.08805 . - 004.6 . - 005.1 . - 793.932
ISBN
8251838061 : Nkr 248.00

Bibliotek som har denne