Det lekende, lærende barnet : i en utviklingspedagogisk teori
Ingrid Pramling Samuelsson · Ingrid Pramling Samuelsson og Maj Asplund Carlsson ; [oversatt av Astrid Manger]
Bok Bokmål 2018
Annen tittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Utgitt | Oslo : Universitetsforl. : Skaff , cop. 2018
|
Omfang | 252 s. : ill.
|
Opplysninger | Originaltittel: Det lekande lärande barnet. - Endelig er Ingrid Pramling Samuelsson og Maj Asplund Carlssons bok oversatt til norsk. Det lekende lærende barnet er noe så befriende som en bok i barnehagepedagogikk skrevet av barnehagelærere selv. I barnehagen, og også ellers i barns liv, er lek og læring to sider av samme sak. Når barna leker, lærer de noe nytt hele tiden. Hvor mye og akkurat hva de lærer er derimot avhengig av omgivelsene og de voksnes engasjement og tilbud. Pedagogens kompetanse når det gjelder å fange barnets intensjoner og tilrettelegge og få barn til å bli og forbli interessert, understrekes i boken. En dyktig pedagog kan forvandle hverdagssituasjoner til en morsom kunnskapslek: Hvor mange kopper må vi dekke på bordet? Hvordan skal vi dele eplet slik at alle får smake? Hvilke bokstaver har jeg i mitt navn, som du også har i ditt? Boka stiller metakognitive spørsmål og har fokus på didaktikk og hvordan barnehagens pedagoger kan bidra til barns læring. Hvordan kan for eksempel metakognitive dialoger bidra til barns læring om det som er ukjent for dem, og hvordan blir barn oppmerksomme på sin egen læring? I det lekende lærende barnet fremstiller Pramling Samuelsson og Asplund Carlsson barnet som et kreativt, aktivt og erfarende barn som skaper mening og forståelse for sin egen omverden, i interaksjon med andre barn og voksne. Leken blir en av mange arenaer for barns læring, en lek der barn spontant handler på både et kommunikativt og et metakommunikativt nivå, men også der pedagogen skaper forutsetninger for barns kognitive og metakognitive refleksjon. Boka har forskning på småbarn i læringssituasjoner som gjennomgående tema, og tar for seg hvordan barnehagens pedagoger kan bidra til barns læring. Har litteraturliste.
|
Emner | Emilia, Reggio
Frøbel, Friedrich Montessori, Maria , 1870-1952 Barnehager og grunnskole Vis mer... Pedagogisk psykologi
Child, Preschool Education Play and Playthings Schools, Nursery Barnehagepedagogikk Førskolebarn Førskolebarn(pedagogikk) Lek Læring Læring(barnepsykologi) - Barn Læring(pedagogisk psykologi) - Barn Naturen(Naturfag) - Undervisning - Barnehager Barnehager - Pedagogikk Førskolepedagogikk Pedagogikk Førskolen pedagogisk psykologi utviklingspedagogikk førskolepedagogikk førskolebarn læring lek barnehagen leik barnehagepedagogikk barnehager utvikling barnepsykologi førskole barnehage barn pedagogikk barns |
Dewey | |
ISBN | 9788215013862 : Nkr 299.00
|