Inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen
Maryann Jortveit
Bok Bokmål 2017
Annen tittel | |
---|---|
Utgitt | Kristiansand : Portal , cop. 2017
|
Omfang | 273 s.
|
Opplysninger | Bearbeidet utgave av forfatterens avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand. 2014. - Hvordan er det å være lærer i en mangfoldig skole? Samtaler med lærere og vurdering av offentlige dokumenter viser at det er behov for mer kunnskap omkring opplæring av minoritetselever. Mange lærere arbeider for å få et godt sosialt klima, og de legger vekt på at elevene skal trives, men strever med å legge til rette for et godt faglig utbytte for minoritetselevene. De etterlyser refleksjoner over verdier, bedre samarbeid og kompetanseheving. Det er nødvendig å drøfte hva inkludering er og hvilke konsekvenser det skal få i opplæringen av språklige minoriteter. I boka pekes det på at både språklige minoritets- og majoritetselever skal kvalifiseres til å være aktive deltakere i et samfunn preget av mangfold. Det betyr at hele skolen må gjenspeile de verdiene som ligger til grunn for et inkluderende samfunn.
|
Emner | Elever : (NO-TrBIB)HUME07216
Etniske grupper Flerkulturell kommunikasjon Flerkulturell pedagogikk : (NO-TrBIB)HUME07885 Vis mer... Inkludering : HUME23482
Mangfold : (NO-TrBIB)HUME00511 Migrasjon : HUME09249 Migrasjonspedagogikk Minoritetsspråklige elever : HUME23353 Pedagogisk forskning : HUME25035 Skolen : HUME27903 flerkulturell pedagogikk lærerrollen minoritetselever språklige minoriteter etik yrkesetikk |
Dewey | 370.117 . - 370.11709481
|
ISBN | 978-82-8314-118-4
|