Sosialt entreprenørskap i Norge


Benedicte Brøgger
Bok Bokmål 2017
Utgitt
Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2017
Omfang
177 s. : fig.
Opplysninger
Har bibliografi, register. - Sosialt entreprenørskap er en form for næringsvirksomhet som første gang ble omtalt på 1980-tallet. De siste årene har interessen for denne typen virksomhet økt kraftig internasjonalt, men Norge er fortsatt i en tidlig fase. Tanken bak sosialt entreprenørskap er å kombinere samfunnsnyttige formål med løsninger fra kommersielle bedrifter. De sosiale entreprenørene beveger seg på kryss og tvers av skillelinjene i det norske samfunnet, drevet av hva som best tjener det sosiale formålet med virksomheten. Dette er en flerfaglig bok, hvor forfatteren trekker på litteratur fra antropologi, økonomi, kulturstudier, entreprenørskapsstudier og statsvitenskap. Den introduserer sentrale begreper innenfor sosialt entreprenørskap og viser hvilke teorier og miljøer de har sitt utspring i. Boken gir innsikt i feltet gjennom praktiske eksempler og bidrar til både oppklaring og tydeliggjøring for de som ønsker å vite mer om hvordan sosialt entreprenørskap virker, hvordan tid og penger kan investeres, og hvordan offentlige reguleringer kan hjelpe til å utvikle feltet. Utgivelsen hevvender seg til alle som har interesse for både bedriftsutvikling og samfunnsutvikling, og er også aktuell innen fag som antropologi, økonomi, kulturstudier, entreprenørskapsstudier og statsvitenskap.
Emner
Bedriftsetablering
Norge
Bedriftsutvikling : NTUB14108
Samfunnsutvikling : NTUB13706
Vis mer...
Geografisk emneord
Dewey
ISBN
978-82-02-39474-5(h.) : Nkr 329.00

Andre utgaver/formater

Sosialt entreprenørskap i Norge
Benedicte Brøgger

Bok · Bokmål · 2017
Sosialt entreprenørskap i Norge
Benedicte Brøgger

Bok · Bokmål · 2019

Bibliotek som har denne