Mestring hos utviklingshemmede i arbeidsliv : "Mestring med tilrettelegging i vernede bedrifter — Opplevelse av mestring hos arbeidstakere med utviklingshemming"


Wilkinley Rabang
Bok 2014
Utgitt
Oslo : Universitetet , 2014
Omfang
86 s.
Opplysninger
Masteroppgave i spesialpedagogikk. - Denne oppgaven har som formål å se mestringsopplevelse hos arbeidstakere med lettere grad av utviklingshemming i vernede bedrifter, slik som en Varig Tilrettelagt Arbeid (VTA)-bedrift. Med dette formålet har jeg en problemstillingen som jeg vil belyse gjennom teori, undersøkelse av et utvalg og diskusjon, for deretter å trekke slutningene ut fra det som har kommet fram. Problemstillingen lyder slik: Hva gjør VTA-bedrifter for at arbeidstakere med lettere grad av utviklingshemming kan oppleve mestring i sitt arbeid, og hvordan opplever arbeidstakerne at de mestrer sine arbeidsoppgaver? Ut fra problemstillingen tar den teoretiske forankringen utgangspunkt i tre hoveddeler; arbeid, tilrettelegging og mestring. Den teoretiske forankringen innad arbeid handler om arbeidets betydning for den enkelte personen som har utviklingshemming, utviklingshemmede som yrkeshemmede, og VTA som et arbeidsmarkedstiltak for utviklingshemmede. Den teoretiske forankringen for tilrettelegging sikter mot å belyse visse tilrettelegginger arbeidsledere kan foreta seg av i forhold til å skape muligheter for mestringsopplevelse hos arbeidstakerne. Den teoretiske forankringen for mestring tar utgangspunkt i Antonovsky sin salutogene tilnærming. I denne tilnærmingen kommer det fram at den subjektive mestringsopplevelse oppstår i forbindelse med en sammenhengende opplevelse av komponentene i Antonovsky sin teori om opplevelse av sammenheng. Disse komponentene er begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet. Komponentene av opplevelse av sammenheng ble en viktig del av undersøkelsens innsamlingsmetode i forhold til det å undersøke arbeidstakernes mestringsopplevelse. For å kunne belyse problemstillingen har det blitt foretatt en undersøkelse av arbeidstakere med lettere grad av utviklingshemming og arbeidsledere som jobber ved en VTA-bedrift. Undersøkelsen hadde som mål å se hvordan arbeidslederne tilrettelegger arbeidstakernes arbeid, og på hvilke måter arbeidstakerne opplever mestring. Gjennom en kvalitativ tilnærming ble det vurdert å bruke intervju og observasjon som innsamlingsmetode for informasjon i forhold til problemstillingens natur. Noen av resultatene fra undersøkelsen er som følgende: - Arbeidet er viktig for arbeidstakerne. Ikke på grunn av selve arbeidet nødvendigvis, men på grunn av de sosiale relasjonene de har i arbeidsstedet. - VTA-deltakerne ved Stuen blir ansatt gjennom en kvalifisering eller utprøving hvor arbeidslederne ser arbeidstakernes mulighet for mestring i de arbeidsoppgavene som blir i forhold til arbeidstakerens ferdigheter, forutsetninger og behov. - Arbeidstakerne har ulike syn på lønnsforholdet. Alle er enige om at (bonus)lønn er viktig, men av ulike grunner. Alle har uførepensjon som følge av VTA-tiltaket. - Arbeidslederne tilrettelegger arbeidsoppgavene for den enkelte ansatt ut fra deres forutsetninger, ønsker og behov. - Arbeidstakerne klarer å gjennomføre de arbeidsoppgavene de blir tilbudt, på egenhånd, eller ved hjelp av andre og/eller arbeidslederne. Det som kom fram i analyse og fortolkningsarbeidet av innsamlet informasjon ble grunnlaget for diskusjonen. Resultatene fra undersøkelsen ble diskutert i forhold til særtrekkene fra teorien. Det ble da diskutert i forhold til hva som samsvarte mellom det teoretiske og det empiriske, og om hva som kan være grunnen til at noe av det empiriske avviker fra det teoretiske. Grunnlaget for å trekke konklusjonene tar utgangspunktet i det som kom fram i diskusjonen av det teoretiske mot det empiriske. Slutninger som kan trekkes i forhold til dette er som følgende: - VTA-bedriften Stuen bidrar til å skape muligheter for mestringsopplevelse, gjennom tilrettelegging av arbeidsoppgaver for enkelte og av arbeidsmiljøet for alle ansatte. - Bedriften skaper rammer for at arbeidstakerne kan være medbestemmende i arbeidsstedet. - Arbeidstakerne opplever å mestre sine arbeidsoppgaver ved at de er begripelige og håndterbare, men at det meningsfulle er nødvendigvis ikke arbeidsoppgavene. I forhold til opplevelse av sammenheng, kan man da kanskje si at arbeidstakerne mestrer til en viss grad de arbeidsoppgavene som finnes i VTA-bedriften Stuen. Denne oppgaven omhandler bare en studie av temaet mestring hos arbeidstakere. Overføringsverdien av resultatene over på andre VTA-bedrifter eller vernede bedrifter blir dermed begrenset og noe usikker. For å videreutvikle mestringsaspektet bør det forskes videre på emnet, både ved benyttelse av andre metoder i og ulike vernede bedrifter. Likevel må det sies at oppgaven i seg selv har en verdi til de bedriftene som kan relatere seg.
Emner
Dewey

Bibliotek som har denne