Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen


May Britt Postholm May Britt Postholm og Dag Ingvar Jacobsen
Bok Bokmål 2025
Originaltittel
Medvirkende
Omfang
296 sider : illustrasjoner
Utgave
2. utgave
Opplysninger
1. utgave 2018. - Omtale : Lærerstudenter er i masterløp som skal ende i en masteroppgave, og oppgaven bør ta utgangspunkt i problemstillinger knyttet til praksis i skolen. I boken gis det flere praktiske tips om hvordan en masteroppgave bør se ut, hva som bør være innholdet og hvordan oppgaven kan struktureres. Oppmerksomheten rettes også mot hvordan forskeren kan ivareta etiske prinsipper i forskningen.Boken beskriver skolen som forskningsfelt, og ulike måter å gjennomføre forskning i dette feltet. Ulike forskningsdesign presenteres, og egne kapitler for kvalitativ og kvantitativ metode beskriver inngående hvordan data kan samles inn og analyseres. Et eget kapittel tar opp hvordan forskeren kan kvalitetssikre forskningen.Leseren får en grundig innføring i hva forskning er, i grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper og tilnærminger, og i hvordan problemstillinger danner retning og ramme for forskning i skolen.Nytt i denne andre utgaven er en innføring i gjennomføring av litteraturstudier, samt en oppdatering av etiske prinsipper og retningslinjer for forskning i tråd med nye lover og forskrifter. Boken er også gjennomgående oppdatert med nye eksempler fra forskning i skolen.Boka henvender seg til lærerstudenter og lærerutdannere/forskere, men den kan også være aktuell for studenter og forskere innenfor andre fagfelt.
Emner
Dewey
ISBN
9788202847869 : Nkr 589.00

Andre utgaver/formater

Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen
May Britt Postholm og Dag Ingvar Jacobsen...

Bok · Bokmål · 2018
Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen
May Britt Postholm og Dag Ingvar Jacobsen...

Bok · Bokmål · 2020

Bibliotek som har denne