Menneskerettsopplæring som faglig innhold i fagområdet nærmiljø og samfunn : en eksplorerende studie om samfunnsfagdidaktiske utfordringer som kan oppstå når menneskerettsopplæring skal tilpasses barnehager


Anette Ringen Rosenberg
Bok Bokmål 2024 · Doktoravhandlinger
Omfang
xviii, 1 bind (flere pagineringer) : illustrasjoner, figurer, tabeller
Opplysninger
Delvis opptrykk av artikler. - Avhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2024. - Avhandlingen er en samfunnsfagdidaktisk studie av menneskerettsopplæring på barnehagenivå. Menneskerettsopplæring er et komplekst felt med flere dimensjoner. Selv om rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver inkluderer menneskerettsopplæring, viser forskning at både kunnskapsgrunnlag og praktisk tilnærming fortsatt er begrenset. Denne avhandlingen har som formål å bidra med innsikt i menneskerettsopplæring i en samfunnsfaglig barnehagekontekst og gi redskaper til å diskutere samfunnsfagdidaktisk skjønnsutøvelse i arbeidet med menneskerettsopplæring. Avhandlingens overordnende problemstilling lyder: hvilke samfunnsfagdidaktiske utfordringer kan ligge i forpliktelsen til menneskerettsopplæring i barnehagen? Gjennom analyser av tidligere samfunnsfagdidaktisk forskning, læringsmaterialer fra interesseorganisasjoner og av markeringer av FN-dagen, belyser avhandlingen viktige utfordringer. Tidligere samfunnsfagdidaktisk forskning viser at det er behov for å inkludere menneskerettigheter i tematisering av mangfold. Læringsmaterialene er i liten forstand tilpasset barnehagebarn og markering av FN har ofte fokus på innsamlingsaksjoner og mangfold, og mindre fokus på barns rettigheter. Studien finner tre hovedutfordringer: tilpasning av faglig innhold, engasjement av barn i menneskerettslige handlinger, samt tematisering av mangfold og menneskerettigheter. Det er behov for et styrket kunnskapsgrunnlag for menneskerettsopplæring i barnehagen, spesielt når det gjelder fagdidaktiske muligheter og valg knyttet til opplæringen som innhold i fagområdet nærmiljø og samfunn. Dette er viktig for å sikre at menneskerettsopplæringen tilpasses barn og ikke virker skremmende eller for kompleks. Avhandlingen bidrar dermed til å styrke grunnlaget for å arbeide med menneskerettsopplæring i barnehagen, både i en nasjonal og internasjonal sammenheng. Hentet fra forfatterens avhandling, sett 07.01.25
Emner
barn barnehagen samfunnsfag samfunnsfagdidaktikk menneskerettsopplæring normer verdier rammeplan
Sjanger
Dewey
ISBN
9788284272245

Bibliotek som har denne