Meningsmangfold i klasserommet : perspektiver, begreper og ressurser for lærere
Åse Røthing Åse Røthing, Elise M. Vike Johannessen og Tonje Myrebøe
Bok Bokmål 2024
Originaltittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Omfang | 122 sider : illustrasjoner i farger
|
Utgave | 1. utgave
|
Opplysninger | Har QR-koder. - Meningsmangfold kan være ubehagelig og vanskelig, men er samtidig en bærebjelke i demokratiske samfunn. I skolen skal elever lære seg å både respektere andres meninger og ytre sine egne, de skal lære å håndtere uenighet og konflikter, og å søke løsninger i fellesskap. Denne boka er et innspill til dette arbeidet. Boka skisserer perspektiver og begreper som belyser hvordan meningsmangfold kan uttrykkes og erfares i norske klasserom, og foreslår noen innganger til arbeid med meningsmangfold i undervisning. Målet er å bidra til økt trygghet og handlingskompetanse for lærere i møte med ulike former for krevende meningsmangfold. Bokas primære målgruppe er studenter innen lærerutdanningene, men den er også relevant for skoleledere og lærere som allerede jobber i skolen, samt for studenter og profesjonsutøvere innen andre fagfelt der krevende meningsmangfold er en del av arbeidshverdagen, som i sosialt arbeid og barnevern. Boka har en fagovergripende tilnærming, men er særlig relevant for fagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk.
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 9788202822545 : Nkr 299.00
|