Nudge : improving decisions about health, wealth and happiness


Richard H. Thaler and Cass R. Sunstein
Bok Engelsk 2009
Utgitt
London : Penguin , 2009
Omfang
X, 305 s. : ill
Utgave
Rev. ed.
Opplysninger
Har bibliografi, noter, register. - Nudge er det engelske ordet for «dult» og har blitt et adferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten er vi lite rasjonelle og gjør ting vi ikke burde gjøre. Forfatterne viser hvordan vi kan gjenkjenne feilslutninger vi er tilbøyelige til å gjøre ved å designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk. Dette kaller forfatterne valgarkitektur, dvs. å designe noe slik at man dultes i en fordelaktig retning. Omtalen er utarbeidet av BS.
Emner
Dewey
ISBN
978-0-141-04001-1

Bibliotek som har denne