Muntlige tekster i klasserommet


Sylvi Penne og Frøydis Hertzberg
Bok Bokmål 2008
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2008
Omfang
148s
Utgave
1. utg., 1. oppl
Opplysninger
Har bibliografi, innholdsfortegnelse, noter, register. - Litteraturliste, s.142-146. - "Å kunne uttrykke seg muntlig" er en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet. Dette er en didaktisk grunnbok som gir lærerne på ungdomstrinnet og i videregående opplæring den kunnskap som trengs for å imøtekomme læreplanen. Boka er delt i tre. Først presenterer forfatterne ny forskning som viser hvordan det arbeides med muntlighet i norske klasserom, og de peker ut noen særlig viktige utfordringer for undervisningen. Del II gjør rede for noen forutsetninger for vellykket arbeid med muntlighet. Del III handler om det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg. Boken er aktuell for alle fag, men forfatterne legger særlig vekt på å imøtekomme norsklærernes spesielle utfordringer og ansvar. - "Å kunne uttrykke seg muntlig" var en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet. Dette er en didaktisk grunnbok som gir lærerne på ungdomstrinnet og i videregående opplæring den kunnskap som trengs for å imøtekomme læreplanen. Boka er delt i tre. Først presenterer forfatterne ny forskning om hvordan det arbeides med muntlighet i norske klasserom. Del II gjør rede for noen forutsetninger for vellykket arbeid med muntlighet. Del III omhandler det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg. Boken er aktuell for alle fag, men det legges særlig vekt på norsklærernes spesielle utfordringer og ansvar. Denne 2. utgaven er oppdatert på ny forskning og nye læreplankrav. - "Å kunne uttrykke seg muntlig" var en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet. Dette er en didaktisk grunnbok som gir lærerne på ungdomstrinnet og i videregående opplæring den kunnskap som trengs for å imøtekomme læreplanen. Boka er delt i tre. Først presenterer forfatterne ny forskning om hvordan det arbeides med muntlighet i norske klasserom. Del II gjør rede for noen forutsetninger for vellykket arbeid med muntlighet. Del III omhandler det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg. Boken er aktuell for alle fag, men det legges særlig vekt på norsklærernes spesielle utfordringer og ansvar. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Boken er en didaktisk grunnbok som tar for seg ulike aspekter av muntlighet i klasserommet, med spesiell vekt på norskfaget. Den første delen belyser temaet i et pedagogisk perspektiv. Del to ser på hvilke forutsetninger som må til for å lykkes med muntlighet, og del tre tar for seg det praktiske klasseromsarbeidet. Boken gir tips til oppgaver og undervisningsopplegg. Med litteraturliste og register. - Hva er egentlig muntlighet? Hva er god muntlig-undervisning? Ny, oppdatert utgave av boka om arbeidet med de viktige muntlige ferdighetene. Muntlighet er en av de grunnleggende ferdighetene som gjennomsyrer alle fag på alle trinn i norsk skole. Det stilles allsidige krav til elevenes muntlige ferdigheter. Muntlige tekster i klasserommet er en didaktisk grunnbok som gir lærere på ungdomstrinnet og i videregående skole nødvendig kunnskap for å gi god undervisning i muntlig. Bokas første del gjør rede for ulike perspektiver på muntlige ferdigheter, tar opp forutsetninger for å lykkes med muntlig og gir oversikt over forskning som kan belyse temaet i et pedagogisk perspektiv. Andre del handler om det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg. 3. utgave av boka er oppdatert med ny forskning og nye læreplankrav. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
Emner
Dewey
ISBN
9788215011912

Bibliotek som har denne