Snakk med oss, lærer! : trening i kommunikasjon og konfliktløsning
Thomas Gordon i samarbeid med Noel Burch ; oversatt av Trond Winje ; bearbeidet og med forord av Terje Seljelid
Bok Norsk 1999
Originaltittel | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Grøndahl Dreyer , 1999
|
Omfang | 235 s. : fig
|
Utgave | 4. oppl
|
Opplysninger | Mange lærere oppleverat alt for mye av undervisningstiden går med til å rydde opp i konflikter med enkeltelever eller med klassen. Denne boken er et hjelpemiddel til å bedre kontakten mellom læreren og elevene. Det legges vekt på forståelsen avhvordan makt og tvang påvirker forholdet mellom læreren og elevene og hvordan maktmidler kan erstattes med bedre alternativer. Videre ses det bl. a. på hvordan også læreren kan få sine behov tilfredsstilt uten å neglisjereelevenes behov, og hva som kan gjøres for å bygge opp selvfølelse og modenhet hos elvene. Boken er bearbeidet for norske forhold av Terje Seljelid, han har også skrevet et forord. Boken ble første gang utgitt på norsk i 1979 og har senere kommet i flere utgaver. - Snakk med oss lærer er av mange ansett som en av de fremste og mest konkrete hjelpemidler for å møte skolens problemer og bedre forholdet mellom læreren og elevene. Snakk med oss lærer er en hjelp til å bedre kontakten mellom læreren og elevene, fremme demokratiske holdninger og metoder i skolen, og minske maktbruk og krangel i klasserommet slik at det blir mer tid til undervisning og læring
|
Emner | Kommunikasjon
Konfliktløsning Lærere og elever, Kommunikasjon, Undervisning elever lærere kommunikasjon samspill klasseromsmiljø konfliktløsing elev lærer samarbeid konfliktløsning skoler konflikthåndtering klassemiljø pedagogisk psykologi lærerrollen elevrollen pedagogikk kommunikasjonstrening samtaler samtaleteknikk Vis mer... Konflikter : (NO-OsBA)1116508
Lærarar og elevar : (NO-OsBA)1124609 : (NO-OsBA)1121578 Lærere og elever : (NO-OsBA)1124609 : (NO-OsBA)1121578 Lærere : (NO-OsBA)1130329 : (NO-OsBA)1120000 : (NO-OsBA)1117665 Pedagogikk Pedagogisk psykologi : (NO-OsBA)1117380 Skolen Undervisning : (NO-OsBA)1142372 Utdanning : (NO-OsBA)1116616 |
Dewey | |
ISBN | 82-504-2581-2. - 978-82-504-2581-1
|