Mediekultur, mediesamfunn


Jostein Gripsrud
Bok Bokmål 2002
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2002
Omfang
345 s. : ill
Utgave
2. utg
Opplysninger
1. utg. 1999. - 2. utg., 3. oppl. 2006 (Nkr 369.00). - Fra 3. oppl. med både 10 og 13-siffers ISBN. - Boken inneholder konkrete eksempler og analyser. - Dette er en helhetlig innføringsbok i medievitenskap på norsk. Denne utgaven er blant annet oppdatert med hensyn til eierforhold og dagens digitale medier og uttrykksformer. Grunnleggende teoretiske perspektiver presenteres sammen med konkrete eksempler og analyser. Dagsaktuelle debatter og fenomener ses i historisk lys, og samfunnsvitenskapelige synsmåter kombineres med humanistiske og estetiske. Med utgangspunkt i den enkeltes relasjon til massemediene, presenteres medievitenskapens sentrale områder: identitet, påvirkning, sosiale forskjeller, semiotikk, hermeneutikk, retorikk, narratologi, offentlighet og demokrati, produksjon m.m.. - Dette er en helhetlig innføringsbok i medievitenskap på norsk.Grunnleggende teoretiske perspektiver presenteres sammen med konkrete eksempler og analyser. Dagsaktuelle debatter og fenomener ses i historisk lys, og samfunnsvitenskapelige synsmåter kombineres med humanistiske og estetiske. Med utgangspunkt i den enkeltes relasjon til massemediene, presenteres medievitenskapens sentrale områder: identitet, påvirkning, sosiale forskjeller, semiotikk, hermeneutikk, retorikk, narratologi, offentlighet og demokrati, produksjon m.m.
Emner
Dewey
ISBN
82-15-00253-6. - 978-82-15-00253-8

Bibliotek som har denne