Læring : et samspill mellom hjerne, kropp og omverden


Kjeld Fredens ; oversatt av Arne Solli
Bok Bokmål 2019
Annen tittel
Originaltittel
Utgitt
Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2019
Omfang
262 s. : kol. ill
Opplysninger
Elektronisk reproduksjon. - Denne boken handler om hvordan vi lærer, med spesielt fokus på barn og unge. Kjeld Fredens mener at vi lærer med hele oss, og han er sterk motstander av dagens testregimer i barnehage og skole i Norden. Han spør om hvorfor fag som kunst, sang, musikk og kroppsøving får stadig dårlige kår, og argumentere for at en svekkelse av disse fagene også svekker barns og unges kreative ferdigheter og læringsevne. Kjeld Fredens er en av Nordens fremste hjerneforskere. Den norske utgaven er oppdatert med norske eksempler og forordet er et intervju med tidligere barneombud Anne Lindboe. Boken henvender seg til barnehagelærere, lærere og alle som jobber med barn og unge. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Enten du er barnehagelærer, lærer eller jobber med barn og unge i andre sammenhenger, gir denne boken innspill til nye måter å tenke på. Bokens gjennomgående tema er at læringens kroppslige fundament er avgjørende for livslang læring. Den er skrevet til deg som er interessert i det nyeste innen kognisjonsforskning, og er et oppgjør med den tenkningen som hevder at hjernen alene styrer våre mentale funksjoner. Vi lærer med kroppen. Det er den naturlige måten å lære på for mennesker i alle aldre, særlig barn og unge. Kroppen er brobyggeren mellom hjernen og den omverden vi lever i. Ny forskning viser at når vi tenker, skjer det i et ubrytelig samarbeid mellom hjerne, kropp og omverden. Forfatteren er en skarp motstander av dagens testregimer i barnehage og skole i Norden. Han spør hvorfor fag som kunst, sang, musikk og kroppsøving får stadig dårligere kår, og han argumenterer for at svekkelsen av disse fagene også svekker barns og unges kreative ferdigheter og læreevner. Denne norske utgaven er oppdat. - Enten du er barnehagelærer, lærer eller jobber med barn og unge i andre sammenhenger, gir denne boken innspill til nye måter å tenke på. Bokens gjennomgående tema er at læringens kroppslige fundament er avgjørende for livslang læring. Den er skrevet til deg som er interessert i det nyeste innen kognisjonsforskning, og er et oppgjør med den tenkningen som hevder at hjernen alene styrer våre mentale funksjoner. Vi lærer med kroppen. Det er den naturlige måten å lære på for mennesker i alle aldre, særlig barn og unge. Kroppen er brobyggeren mellom hjernen og den omverden vi lever i. Ny forskning viser at når vi tenker, skjer det i et ubrytelig samarbeid mellom hjerne, kropp og omverden. Forfatteren er en skarp motstander av dagens testregimer i barnehage og skole i Norden. Han spør hvorfor fag som kunst, sang, musikk og kroppsøving får stadig dårligere kår, og han argumenterer for at svekkelsen av disse fagene også svekker barns og unges kreative ferdigheter og læreevner. Denne norske utgaven er oppdatert med norske eksempler, og forordet er et intervju med tidligere barneombud Anne Lindboe
Emner
Dewey
ISBN
978-82-02-61431-7

Bibliotek som har denne