Utvikling av relasjonskompetanse : nøkler til forståelse og rom for læring


Anne-Marie Aubert og Inger Marie Bakke
Bok Bokmål 2008 · Lærebøker
Medvirkende
Bakke, Inger Marie (medforf)
Utgitt
Oslo : Gyldendal akademisk , 2008
Omfang
227 s.
Utgave
1. utg., 1. oppl
Opplysninger
Har bibliografi, innholdsfortegnelse, register. - Boken viser hvordan observasjon av relasjoner, veiledning og skriftlighet kan være måter å komme i kontakt med og utforske seg selv og sine egne opplevelser. Boken henvender seg først og fremst til studenter og lærere i helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger. Med litteraturliste og register. - Relasjonskompetanse i hjelpende relasjoner innebærer å møte den andre med respekt slik at den enkeltes verdighet som menneske ivaretas. Bestill vurderingseksemplar Utvikling av egen relasjonskompetanse er en livslang prosess. Denne boken viser hvordan systematisk refleksjon over egne opplevelser og erfaringer kan bidra til økt innsikt i egen forutsetning for samhandling, samtidig som evnen til å ta den andres perspektiv utvides. Berørthet som innfallsvinkel til læring og utvikling, utfordrer tradisjonelle arbeidsmåter i utdanning og yrke. Utvikling av relasjonskompetanse viser hvordan samspillsobservasjon, skriftlighet og veiledning gir mulighet for den enkelte til å komme i kontakt med og utforske seg selv og egne opplevelser innen trygge pedagogiske rammer. I denne andre utgaven av boken er begrepet relasjonskompetanse utvidet og nyansert. I tillegg er erfaringer med bruk av narrativer og biografiarbeid i emosjonelle læreprosesser inkludert. Se innholdsfortegnelse. - Relasjonskompetanse i hjelpende relasjoner innebærer å møte den andre med respekt slik at den enkeltes verdighet som menneske ivaretas. Utvikling av egen relasjonskompetanse er en livslang prosess. Denne boken viser hvordan systematisk refleksjon over egne opplevelser og erfaringer kan bidra til økt innsikt i egne forutsetning for samhandling, samtidig som evnen til å ta den andres perspektiv utvides. Berørthet som innfallsvinkel til læring og utvikling, utfordrer tradisjonelle arbeidsmåter i utdanning og yrke. Utvikling av relasjonskompetanse viser hvordan samspillsobservasjon, skriftlighet og veiledning gir mulighet for den enkelte til å komme i kontakt med og utforske seg selv og egne opplevelser innen trygge pedagogiske rammer. I denne andre utgaven av boken er begrepet relasjonskompetanse utvidet og nyansert. I tillegg er erfaringer med bruk av narrativer og biografiarbeid i emosjonelle læreprosesser inkludert. - Relasjonskompetanse innebærer å møte den andre med respekt og anerkjennelse. Den profesjonelles evne til å la seg følelsesmessig og kroppslig berøre kan gjøre en forskjell i situasjoner der noe står på spill for den andre. Boken viser hvordan observasjon av relasjoner, veiledning og skriftlighet kan være måter å komme i kontakt med og utforske seg selv og sine egne opplevelser. På grunnlag av empirisk materiale får leseren "nøkler" til å forstå kompliserte prosesser knyttet til utvikling av relasjonskompetanse. - Relasjonskompetanse innebærer å møte den andre med respekt og anerkjennelse. Den profesjonelles evne til å la seg følelsesmessig og kroppslig berøre kan gjøre en forskjell i situasjoner der noe står på spill for den andre. Boken viser hvordan observasjon av relasjoner, veiledning og skriftlighet kan være måter å komme i kontakt med og utforske seg selv og sine egne opplevelser. På grunnlag av empirisk materiale får leseren "nøkler" til å forstå kompliserte prosesser knyttet til utvikling av relasjonskompetanse. Omtalen er utarbeidet av BS.
Emner
Sjanger
Dewey
302.2 . - 371.102 . - 371.14
ISBN
82-05-38042-2. - 978-82-05-38042-4

Bibliotek som har denne