Krisepedagogikk : hjelp til barn og ungdom i krise


Magne Raundalen og Jon-Håkon Schultz
Bok Bokmål 2007
Medvirkende
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2007
Omfang
239 s. : ill
Utgave
2. opplag
Opplysninger
For plassering, se eksemplarskjermbildet. - Bibliografi: s. 235-239. - Daglig kommer barn i barnehagen og elever på skolen som har opplevd kriser og tap. De kan ha mistet foreldre eller nære venner, eller ha opplevd krig og å være på flukt. Pedagoger trenger derfor kunnskap og mot til å gå i dialog med elevene ved kriser og traumer, og en beredskapsstrategi for pedagogisk krisehåndtering er et viktig steg for å være forberedt. Dette er et lite utviklet felt innenfor pedagogikken, og denne boken tar konsekvensen av at kriser og traumer påvirker elevenes forutsetninger for læring og beskriver en egen krisepedagogikk. Den beskriver hvordan barnehager og skoler kan "omskape" kriser og traumer til pedagogiske muligheter, der både barn, elever og pedagoger kan oppleve mestring. Har litteraturliste. - Daglig kommer barn i barnehagen og elever på skolen som har opplevd kriser og tap. De kan ha mistet foreldre eller nære venner, eller ha opplevd krig og å være på flukt. Pedagoger trenger derfor kunnskap og mot til å gå i dialog med elevene ved kriser og traumer, og en beredskapsstrategi for pedagogisk krisehåndtering er et viktig steg for å være forberedt. Dette er et lite utviklet felt innenfor pedagogikken, og denne boken tar konsekvensen av at kriser og traumer påvirker elevenes forutsetninger for læring og beskriver en egen krisepedagogikk. Den beskriver hvordan barnehager og skoler kan "omskape" kriser og traumer til pedagogiske muligheter, der både barn, elever og pedagoger kan oppleve mestring. Har litteraturliste. Medforf.: Jon-Håkon Schultz. 239 s. Hf. 2006
Emner
Dewey
ISBN
82-15-00913-1. - 978-82-15-00913-1

Bibliotek som har denne