Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling : En studiebok i didaktikk
[Av] Hilde Hiim og Else Hippe
Bok Uten språklig innhold 1995
Utgitt | Oslo : Univ.forl , 1995
|
---|---|
Omfang | 361s : fig
|
Utgave | 4.oppl
|
Opplysninger | Litteratur, s.357-[362].. - Boka presenterer et helhetssyn på undervisning, basert på didaktisk relasjonstenkning og kritisk humanistisk tenkning. At forfatterne har valgt å tilkjennegi sitt ståsted gjør at fremstillingen blir preget av engasjement og prioriterte tilrådninger. Også andre retninger innen pedagogikk drøftes i lys av forfatternes grunnsyn. Boka retter seg mot studenter i lærerutdanningen ved høgskoler og universiteter. Har litteraturliste. - Boken presenterer ulike syn på kunnskapog læring og ulike syn på didaktikk. Leseren blir utfordret til å bli seg selv bevisst sitt eget pedagogiske grunnsyn og til å analysere undervisning ut fra ulike perspektiv. I denne analysen blir didaktiske katogorier som lærerforutsetninger, rammefaktorer, mål, innhold, læreprosess og vurdering drøftet. Hovedhensikten med boken er i følge forfatterne å hjelpe leseren til å utvikle og styrke sin lærerprofesonalitet. Grunnlaget i en slik utvikling er refleksjon omkring egen yrkespraksis. Boken er i tråd med nyereforskningsbasert kunnskap om profesjons- og lærerutdanning, som setter yrkesutøvelse i sentrum. Tidligere utgitt i 1993. Med litteraturliste
|
Emner | Didaktikk : Pedagogikk
Learning Ped-fag Pedagogikk Vis mer... Teaching
Undervisning - Metoder undervisning metodar didaktikk læring teori filosofi lærerprofesjonalitet pedagogikk metoder læreplaner læreplan læreprosesser lærerutdanning fagdidaktikk undervisningsmetoder kunnskap pedagogisk psykologi vitenskapsfilosofi studieteknikk undervisningsmetodar kunnskapsformidling læreplanarbeid skolen metodikk Didaktikk Education Læring Læring : (NO-OsBA)1122626 Methods Undervisning : (NO-OsBA)1142372 : (NO-OsBA)1120999 Undervisning : (NO-TrBIB)HUME07899 Undervisningsmetoder : (NO-OsBA)1119943 : (NO-OsBA)1121440 : (NO-OsBA)1129251 : (NO-OsBA)1142744 |
Dewey | |
ISBN | 82-00-21731-0
|