Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling : En studiebok i didaktikk


[Av] Hilde Hiim og Else Hippe
Bok Uten språklig innhold 1995
Utgitt
Oslo : Univ.forl , 1995
Omfang
361s : fig
Utgave
4.oppl
Opplysninger
Litteratur, s.357-[362].. - Boka presenterer et helhetssyn på undervisning, basert på didaktisk relasjonstenkning og kritisk humanistisk tenkning. At forfatterne har valgt å tilkjennegi sitt ståsted gjør at fremstillingen blir preget av engasjement og prioriterte tilrådninger. Også andre retninger innen pedagogikk drøftes i lys av forfatternes grunnsyn. Boka retter seg mot studenter i lærerutdanningen ved høgskoler og universiteter. Har litteraturliste. - Boken presenterer ulike syn på kunnskapog læring og ulike syn på didaktikk. Leseren blir utfordret til å bli seg selv bevisst sitt eget pedagogiske grunnsyn og til å analysere undervisning ut fra ulike perspektiv. I denne analysen blir didaktiske katogorier som lærerforutsetninger, rammefaktorer, mål, innhold, læreprosess og vurdering drøftet. Hovedhensikten med boken er i følge forfatterne å hjelpe leseren til å utvikle og styrke sin lærerprofesonalitet. Grunnlaget i en slik utvikling er refleksjon omkring egen yrkespraksis. Boken er i tråd med nyereforskningsbasert kunnskap om profesjons- og lærerutdanning, som setter yrkesutøvelse i sentrum. Tidligere utgitt i 1993. Med litteraturliste
Emner
Dewey
370.1 . - 370.1523 . - 371.13 . - 371.3 . - 372.13 . - 374
ISBN
82-00-21731-0

Bibliotek som har denne