Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning


Cato R.P. Bjørndal
Bok Bokmål 2002 · videoobservasjon
Les boka på nett
Utgitt
Oslo : Gyldendal , 2002
Omfang
134 s. : ill
Utgave
1. utg., 2. oppl
Opplysninger
Boka gir en grundig innføring i observasjon som metode. Den drøfter valg av metode, analyse av informasjon, og konstruktiv bruk av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Belyser også etiske overveielser i observasjonsarbeid. - Har bibliografi. - Hvordan kan man gå fram for å se sin egen pedagogiske praksis bedre? Dette er en bok om observasjon og vurdering. Ny revidert utgave kommer! Når lærere og andre pedagoger ønsker å utvikle sin egen praksis reiser noen viktige spørsmål seg: Hvor godt overblikk har jeg over hva som skjer i praksis? Hvor godt ser jeg elevene, studentene eller andre lærende? Hvor godt ser jeg meg selv og min praksis? Denne boken handler om slike spørsmål - og fremfor alt om hvordan du kan gå frem for å se praksis bedre - slik at du får et mer solid grunnlag for å forbedre den. Cato Bjørndal gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode. Han redegjør også for metoder som loggskriving, intervju og spørreskjema, anvendt i arbeidet med å utvikle profesjonell pedagogisk praksis. Forfatteren omtaler også viktige avveiinger i valg av metoder, samt hvordan man beveger seg fra informasjon innsamlet gjennom observasjon og andre kilder til analyse og til konstruktiv vurdering og forbedring. Denne tredje utgaven av boken er revidert og ajourført. Spesielt er kapitlet om bruk av video- og lydopptak vesentlig endret. Det vurderende øyet inneholder mange praktiske eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid. Her fins også øvings- og refleksjonsoppgaver. Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, lærere, veiledere og andre som ønsker økt innsikt om observasjon og vurdering som redskap til å utvikle sin egen og andres profesjonelle praksis. - Denne boken handler om hvordan man som pedagog kan gå frem for å se sin egen praksis bedre. Forfatteren gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av bl.a. loggskriving, intervju og spørreskjema. Boken inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon og konstruktiv bruk av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeid belyses også. Boken er skrevet i en konkret og direkte form og inneholder mange eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid i undervisning og veiledning. Formålet med boken er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Denne boken handler om hvordan man som pedagog kan gå frem for å se sin egen praksis bedre. Forfatteren gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av bl.a. loggskriving, intervju og spørreskjema. Boken inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon og konstruktiv bruk av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeid belyses også. Boken er skrevet i en konkret og direkte form og inneholder mange eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid i undervisning og veiledning. Formålet med boken er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogiske profesjonalitet. - Forfatterne gir en innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av blant annet loggskriving, intervju og spørreskjema. Boka inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeidet belyses også. Formålet med boka er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet. I slutten av hvert kapittel finnes øvelser og refleksjonsoppgaver. Har litteraturliste. - Har bibliografi, noter. - Hvordan kan man få fram for å se sin egen pedagogiske praksis bedre? Dette er en bok om observasjon og vurdering. Når pedagoger og lærere ønsker å utvikle sin egen praksis reiser noen viktige spørsmål seg:Hvor godt overblikk har jeg over hva som skjer i praksis?Hvor godt ser jeg elevene, studentene eller andre lærende?Hvor godt ser jeg min egen undervisning eller veiledning? Denne boken handler om slike spørsmål ? og fremfor alt om hvordan du kan gå frem for å se din egen pedagogiske praksis bedre. Cato Bjørndal gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode. Han redegjør blant annet for bruk av loggskriving, intervju og spørreskjema. I denne nye utgaven av boken er kapitlet om audio- og video-observasjon og transkripsjon utvidet og ajourført. Forfatteren omtaler også viktige avveiinger i valg av metoder, samt hvordan man beveger seg fra informasjon innsamlet gjennom observasjon og andre kilder til analyse og konstruktiv vurdering. Det vurderende øyet inneholder mange praktiske eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid. Her fins også øvings- og refleksjonsoppgaver. Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærere og veiledere i ulike kontekster som ønsker økt innsikt om observasjon og vurdering som redskap til å utvikle sin pedagogiske profesjonalitet. - Hvordan kan man gå fram for å se sin egen pedagogiske praksis bedre? Dette er en bok om observasjon og vurdering. Når lærere og andre pedagoger ønsker å utvikle sin egen praksis reiser noen viktige spørsmål seg: Hvor godt overblikk har jeg over hva som skjer i praksis? Hvor godt ser jeg elevene, studentene eller andre lærende? Hvor godt ser jeg meg selv og min praksis? Denne boken handler om slike spørsmål - og fremfor alt om hvordan du kan gå frem for å se praksis bedre - slik at du får et mer solid grunnlag for å forbedre den. Cato Bjørndal gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode. Han redegjør også for metoder som loggskriving, intervju og spørreskjema, anvendt i arbeidet med å utvikle profesjonell pedagogisk praksis. Forfatteren omtaler også viktige avveiinger i valg av metoder, samt hvordan man beveger seg fra informasjon innsamlet gjennom observasjon og andre kilder til analyse og til konstruktiv vurdering og forbedring. Denne tredje utgaven av boken er revidert og ajourført. Spesielt er kapitlet om bruk av video- og lydopptak vesentlig endret. Det vurderende øyet inneholder mange praktiske eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid. Her fins også øvings- og refleksjonsoppgaver. Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, lærere, veiledere og andre som ønsker økt innsikt om observasjon og vurdering som redskap til å utvikle sin egen og andres profesjonelle praksis
Emner
Observasjon
Observasjon - Undervisning
Observasjonsmetoder
Pedagogikk - metoder
Vis mer...
Sjanger
Dewey
370.15 . - 370.72 . - 370.78 . - 371.1 . - 371.14 . - 371.4 . - 372.126 . - 370.722
ISBN
82-05-30408-4. - 978-82-05-30408-6

Bibliotek som har denne