Norsk mediehistorie


Henrik G. Bastiansen og Hans Fredrik Dahl
Bok Bokmål 2003

Medvirkende
Utgitt
Oslo : Universitetsforl , 2003
Omfang
590 s. : ill. (noen kol.)
Utgave
1. utg., 1. oppl
Opplysninger
"Referanser" s. 549-568. - Bibliografi: s. 549-568. - Har bibliografi. - Kronologi: s. 518-519. - Boken følger utviklingen fra skriftspråkets begynnelse med runene, via boktrykkerkunsten og framveksten av den første lesende offentligheten på 1700-tallet og frem til vårt digitale massemediesamfunn med utallige medier som brukes parallelt. Boken følger medieutviklingen blant annet ved å se på det som skjer med eldre medier når nye medier introduseres. Den gir også innblikk i ulike epokers samlede formidlingsformer, og omhandler blant annet bøker, telefoni, film, foto, radio, fjernsyn og digitale medier. Har litteraturliste og stikkordregister. - Boken gir en samlet fremstilling av norsk mediehistorie fra de første runene, via boktrykkerkunsten og den første lesende offentligheten på 1700-tallet frem til dagens massemediesamfunn. Boken følger utviklingen blant annet ved å se på hva som skjer med eldre medier når nye innføres, og den tar for seg blant annet bøker, telefoni, foto, radio, fjernsyn og digitale medier. Boken er rikt illustrert. Noter, referanser, register og illustrasjonsliste. - Hvorfor skal vi lese mediehistorie? Å forstå den tiden vi lever i, innebærer å forstå hvordan fortidens mennesker kommuniserte. Dagens medier, teknologi og symboler har konkurrert med og bygger på tidligere uttrykk - i stil, form og konkurranse.«Norsk mediehistorie» begynner med vikingtidens steinhogging før den kort tar oss gjennom boktrykkerkunsten og eneveldes sensur, inntil mediesamfunnet slår ut i full, politisk blomst i 1814. På Eidsvoll fikk vi valgfrihet for noen, trykkefrihet for nesten alle, og en fullverdig opposisjonell journalistikk. Norge ble et mediesamfunn med vekst i aviser og stadig nye lokale kanaler. Fotografiet kom, deretter grammofonen, så filmen, radioen og fjernsynet, og til sist internett med alle sine muligheter. Vi fikk romaner, tegneserier og show i radio og tv, blogger, byråer og delinger slik vi kjenner dem i dag. Vi fikk kort sagt hele den vidunderlige nye verden der alle snakker med alle, der de ansvarlige kommer med sine argumenter like fullt som nettrollene med sitt raseri. Henrik Bastiansen og Hans Fredrik Dahl tar oss med gjennom denne merkelige historien om landets vei fra fattig provins til yrende rikt mediesamfunn. 3. utgave av «Norsk mediehistorie» er revidert og ajourført, og rommer et nytt, fyldig kapittel om internett og digitale medier. Resultatet er en bok til glede for alle som vil forstå fortidens og nåtidens medier med deres aktører og stjerner - fra Marcus Thrane til skuespillerne i Skam. Dette er en bok for studenter, personer og familier landet rundt som med sitt vitebegjær og sin lattertrang har bestemt mye av utviklingen i medienes mentalitet
Emner
Geografisk emneord
Norge : (NO-OsBA)1162625. - Noreg : (NO-OsBA)1162625
Dewey
ISBN
82-15-00325-7

Bibliotek som har denne