Barneidrettstreneren
Inger Marie Vingdal · Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité ; Mari Bjone ( red. [og medforf].) og Inger Marie Vingdal [hovedforf.]
Bok Bokmål 2016
Medvirkende | Bjone, Mari (red)
|
---|---|
Utgitt | Oslo : Akilles , 2016
|
Omfang | 144 s. : kol. ill
|
Utgave | 4. oppl
|
Opplysninger | Har bibliografi, innholdsfortegnelse, ordliste. - Barneidrettstreneren er en introduksjonsbok for alle som er opptatt av og interessert i barneidrett. Den er utviklet i samarbeid med Norges idrettsforbund, og egner seg for idrettens trenerutdanninger. Barneidrettstreneren brukes også av studenter innen kroppsøving og idrettsfag. Boka består av fem kapitler: 1. Hva er god barneidrett? Hvordan stimulere barns egen drivkraft for aktivitet? Hva betyr Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett? 2. Barns utvikling og læring Barneidrett sett i sammenheng med fysisk, motorisk, emosjonell, kognitiv og sosial utvikling og læring hos barn. 3. Relasjon til barn Hva er relasjonsledelse? Hvordan kan du som barneidrettstrener være en viktig voksenperson, og hvordan kan du motvirke mobbing? 4. Lekende læring i trygge miljø Mestringsmiljø, prinsipper og metoder for læring, organisering, lekens betydning for barns læring. 5. Å trene barn - forventning og glede Forventninger til deg som trener, planlegging, tilrettelegging for barn med spesielle behov, foreldretips, skadeforebygging og vanlige skader. Inger Marie Vingdal er førstelektor i kroppsøving og idrett ved OsloMet og underviser lærerstudenter for 1.-7. trinn. I tillegg til lang erfaring som lærerutdanner har hun undervist i grunnskolen og på idrettslinjer i videregående skole og folkehøgskole. Hun er (med)forfatter av bøkene Mestring og glede (2000) og Barn i naturen (2001) og redaktør og medforfatter av boka Fysisk aktiv læring (2014). Vingdal har allsidig idrettsbakgrunn og har spilt fotball og håndball på elitenivå. Hun har trenererfaring og har hatt en rekke styreverv i fotball. Denne nye utgaven av Barneidrettstreneren er kommet til i samarbeid med Norges idrettsforbund. Første utgave av Barneidrettstreneren utkom i 2012, med Vingdal som hovedforfatter og daværende rådgiver for barn og ungdom i NIF, Mari Bjone, som redaktør og medforfatter. - Ifølge denne boken handler god barneidrett om å legge til rette slik at barna, gjennom prøving og feiling, kan leke, trene og konkurrere uten å være redd for å mislykkes. Treneren er sentral i å skape de riktige forholdene for idrettsglede gjennom oppmuntring, motivasjon og oppbyggende tilbakemeldinger. Og det er viktig at barna tas med på planlegging av aktiviteter. Forfatteren har i samarbeid med Norges Idrettsforbund laget en gjennomrevidert nyutgivelse, som også byr på et nytt kapittel. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Kapitlene i denne boken tar for seg hva god barneidrett er, barns utvikling og læring, kjennetegn på en god barneidrettstrener og praktiske tips til barneidrettstreneren med blant annet forventninger til deg som trener og medmenneske, foreldretips og skadeforebyggende råd. Boken er pensum på aktivitetslederkurset som utdanner aktivitetsledere gjennom Norges idrettsforbund og idrettskretsene
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-7286-234-2
|