Barnehagen som samfunnsinstitusjon
Solveig Østrem (red.)
Bok Bokmål 2018
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm akademisk , 2018
|
---|---|
Omfang | 202 s.
|
Opplysninger | Forfatterne som bidrar i denne forskningsantologien, skriver om barnehagens kompleksitet ut fra forskjellige perspektiver og på bakgrunn av et mangfoldig empirisk materiale. Det er et ønske at innsiktene som presenteres, får betydning når kursen for barnehagen stakes ut, og at de blir gjenstand for en åpen diskusjon der både barnehagelærere, foreldre og politikere deltar.Barnehagen har mange og varierte oppgaver, som velferdsordning, som pedagogisk virksomhet og som møtested. Den er både et sted å være og et sted å lære, og den er et sted for lek, livsutfoldelse og demokratisk deltakelse. Det er den mangfoldige helheten som kjennetegner barnehagen som samfunnsinstitusjon.Det er i dag store forventninger til hva barnehagen kan utrette for samfunnet. Mange er primært opptatt av hvordan den kan gjøre barna klare til å begynne på skolen og til å mestre arbeidslivet i framtiden. Det er likevel bred politisk enighet om at barnehagen skal anerkjenne barndommens egenverdi og ha en helhetlig tilnærming til omsorg, lek, læring og danning.. - Elektronisk reproduksjon
|
Emner | Barnehagepedagogikk
Barnehager Flerkulturalitet : (NO-TrBIB)HUME25801 Forebygging : (NO-TrBIB)HUME22662 Vis mer... Inkludering : (NO-TrBIB)HUME23482
Lek : (NO-TrBIB)HUME04863 Organisasjonsutvikling : (NO-TrBIB)HUME19925 Samfunn : (NO-TrBIB)HUME09164 Spesialpedagogikk : (NO-TrBIB)HUME11885 barnehager demokrati flerkultur multikultur lek livskvalitet spesialpedagogikk pedagogikk barnehager pedagogikk barnehagepedagogikk lek multikultur tidlig innsats inkludering demokrati samfunnsoppdrag samfunnsmandat omsorg kvalitet førskolar |
Dewey | 372.21 Bar . - 372.21
|
ISBN | 978-82-02-57045-3
|