101 digitale grep : en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse
Tor Arne Wølner, Kåre Kverdokken, Mette Moe og Henriette Hogga Siljan (red.)
Bok Bokmål 2019
Annen tittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Utgitt | Bergen : Fagbokforlaget , 2019
|
Omfang | 383 sider : illustrasjoner i farger
|
Utgave | 2. utgave
|
Opplysninger | 1. utgave 2019. - Utgitt første gang 2018. - heftet. - Dagens samfunn krever at lærere må ha god profesjonsfaglig digital kompetanse. Denne boken består av 101 praktiske nyttige grep og råd. Oppleggene er forankret i aktuell forskning, og boka bygger bro mellom akademisk teori og klasserommets praksis. Andre bøker i serien: 101 måter å lese leseleksa på, 101 skrivegrep, 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på og 101 litteraturdidaktiske grep. Omtalen er utarbeidet av BS.. - Hva vil det si at en lærer har profesjonsfaglig digital kompetanse? Hva skiller digitale ferdigheter fra andre grunnleggende ferdigheter? Hvilken rolle kan digitale ressurser spille for elevenes refleksjon og dybdelæring? Dette er noen av spørsmålene som diskuteres i bokas første del. Her kan du også lese om hvordan digitale læringsressurser kan berike didaktikken og øke læringsutbyttet, skrive- og leseopplæring i det digitale klasserommet og omvendt undervisning. Videre tematiseres utfordringer knyttet til digitalisering av skolen, og hvordan kildekritikk blir viktigere jo flere digitale tekster elevene møter. Mens første del av boka består av vitenskapelige, fagfellevurderte artikler, inneholder den andre delen 101 digitale grep. Her bindes teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De praktiske oppleggene gir et rikt og variert repertoar som læreren kan benytte i undervisningen. Her fins en rekke grep som er fagovergripende, men også mange grep som retter seg mot enkeltfag som norsk, matematikk, naturfag, musikk og samfunnsfag. I bokas appendiks finner du en oversikt over mer enn sytti digitale læringsressurser. 101 digitale grep bidrar med ny forskning på feltet digital didaktikk. Bokas målgrupper er forskere, lærerutdannere, lærere og studenter. Boka er en skattkiste for alle som skal jobbe med digital didaktikk i hele det 13-årige skoleløpet. 2. utgave av boka er oppdatert i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Andre bøker i 101-serien: 101 måter å lese leseleksa på (2012) 101 skrivegrep (2014) 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (2016) 101 litteraturdidaktiske grep (2018) 101 måter å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019)
|
Emner | |
Dewey | |
ISBN | 978-82-450-3420-2. - 9788245034202
|
101 digitale grep : en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse
Tor Arne Wølner ... [et al.] (red.)
Daisy lydbok · Bokmål · 2021
Tilhører NLB
Vis hos NLB
Tor Arne Wølner ... [et al.] (red.)
Daisy lydbok · Bokmål · 2021
Tilhører NLB
Vis hos NLB