Sosiale medier


Ida Aalen
Bok Bokmål 2015
Annen tittel
Utgitt
Bergen : Fagbokforl , 2015
Omfang
285 s. : fig
Utgave
Rev. utg
Opplysninger
1. utg. 2013 med tittel: En kort bok om sosiale medier. - h.. - Har bibliografi, noter, register. - Blir vi avhengige og deprimerte av sosiale medier? Er de en trussel mot demokratiet? Hvilken makt har selskapene bak, og bør vi frykte dem? I denne boka får du svarene. Forrige utgave kom i 2015. Før Trump og Brexit. Før trollfabrikker, QAnon og TikTok. Før Covid-19 ga teknologiselskapene enda mer makt. Sosiale medier er for viktig til å overlates til synsing. Gjennom ti år har Ida Aalen og Magnus Hoem Iversen fulgt forskningen på feltet. Nå har de igjen saumfart det som finnes av studier, for å gi deg oppdaterte og solide svar på de viktigste spørsmålene om sosiale medier. Forordet er skrevet av Grete Brochmann. Ida Aalen (f. 1985) er utdannet medieviter fra NTNU. Hun har utmerket seg som samfunnsdebattant og skribent i blant annet Dagens Næringsliv og Morgenbladet. Til daglig jobber hun i teknologiselskapet Confrere hvor hun er medgründer og produktsjef. Magnus Hoem Iversen (f. 1985) er utdannet medieviter med doktorgrad fra Universitetet i Bergen, og han har forsket på politisk retorikk i sosiale medier. Han er en aktiv skribent og samfunnsdebattant, og er nå politisk rådgiver for byrådslederen i Bergen. Omtalen er utarbeidet av forlaget. - Dette er en revidert utgave av En kort bok om sosiale medier som ble utgitt i 2013. Sosiale medier gir leseren en lettlest, forskningsbasert introduksjon til sosiale medier. Her får man svar på spørsmål som: hvorfor bruker folk sosiale medier, er vi oss selv i sosiale medier, kan vi ha privatliv i sosiale medier, og hvordan sprer informasjon seg i sosiale medier. Boken egner seg for studenter innen ulike fagfelt, ansatte med ansvar for bedriften eller institusjonens bruk av sosiale medier, samt alle som bruker sosiale medier og ønsker å forstå dem bedre. Ida Aalen er utdannet medieviter og skrev masteroppgave om Facebook. - Dette er en revidert utgave av «En kort bok om sosiale medier» som ble utgitt i 2013. «Sosiale medier» gir leseren en lettlest, forskningsbasert introduksjon til sosiale medier. Her får man svar på spørsmål som: hvorfor bruker folk sosiale medier, er vi oss selv i sosiale medier, kan vi ha privatliv i sosiale medier, og hvordan sprer informasjon seg i sosiale medier. Boken egner seg for studenter innen ulike fagfelt, ansatte med ansvar for bedriften eller institusjonens bruk av sosiale medier, samt alle som bruker sosiale medier og ønsker å forstå dem bedre. Ida Aalen er utdannet medieviter og skrev masteroppgave om Facebook. - Hva gjør vi med sosiale medier, og hva gjør de med oss? Blir du lykkelig eller ulykkelig? Hva gjør at noe «går viralt»? Hvorfor skryter folk av seg selv? Blir det mer demokrati? Sosiale medier er i dag en naturlig del av både hverdagsliv, arbeidsliv og samfunnsliv. Derfor blir det stadig viktigere å forstå sosiale medier. Er du lei av synsing om sosiale medier? Denne boka gir deg svar som er forankret i flere hundre forskningsartikler innen psykologi, sosiologi, markedsføring, medievitenskap, journalistikk, statsvitenskap og en rekke andre fagfelt. Den er derfor godt egnet både for studenter og fagfolk innen disse fagfeltene. Ida Jackson har skrevet forordet til boken. Ida Aalen er utdannet medieviter. Hun jobber med digital strategi og brukervennlighet i Netlife Research. Sosiale medier er en svært revidert og utvidet utgave av En kort bok om sosiale medier. - Sosiale medier gir leseren en lettlest ntroduksjon til sosiale medier. Her får man svar på spørsmål som: hvorfor bruker folk sosiale medier, er vi oss selv i sosiale medier, kan vi ha privatliv i sosiale medier, og hvordan sprer informasjon seg i sosiale medier. Boken egner seg for studenter innen ulike fagfelt, ansatte med ansvar for bedriften eller institusjonens bruk av sosiale medier, samt alle som bruker sosiale medier og ønsker å forstå dem bedre. - lir vi avhengige og deprimerte av sosiale medier? Er de en trussel mot demokratiet? Hvilken makt har selskapene bak, og bør vi frykte dem? I denne boka får du svarene.Forrige utgave kom i 2015. Før Trump og Brexit. Før trollfabrikker, QAnon og TikTok. Før Covid-19 ga teknologiselskapene enda mer makt. Sosiale medier er for viktig til å overlates til synsing. Gjennom ti år har Ida Aalen og Magnus Hoem Iversen fulgt forskningen på feltet. Nå har de igjen saumfart det som finnes av studier, for å gi deg oppdaterte og solide svar på de viktigste spørsmålene om sosiale medier
Emner
Dewey
ISBN
978-82-450-1806-6

Bibliotek som har denne