Mesterlære : læring som sosial praksis


Klaus Nielsen og Steinar Kvale (red.) ; oversatt av Gunnar Bureid
Bok Bokmål 1999
Annen tittel
Medvirkende
Bureid, Gunnar (overs)
Utgitt
Oslo : Ad Notam Gyldendal , 1999
Omfang
248 s.
Utgave
4.oppl
Opplysninger
1.utg.:1999. - 2. oppl. på Gyldendal akademisk. - Boka er permanent plassert hos faglærer, se eksemplarskjermbildet. - Dansk originalutg.: København : Reitzel, 1999. - Engelsk originalutg. som særhefte av: Journal of Nordic educational research = Nordisk pedagogik : ISSN 0901-8050 ; 17(1997)3. - Kr. 350,-. - Opplagshistorikk: 2. oppl. 2004 (Nkr 329.00). - h.. - Bibliografi: s. 221-230. - Data om bidragsyterne: s. 246-248. - Ordliste: s. 239-245. - Boka tar opp hvilken relevans mesterlære har i dagens pedagogiske sammenhenger. Skandinaviske forfattere belyser ulike former for mesterlære ved eksempler fra vidt forskjellige områder som skredder- og smiefag, musikk, idrett og medisin, salg og forskning. Antropologen Jean Leave og filosofen Hubert Dreyfus belyser læringsformen teoretisk. Mesterlære står for et paradigmeskifte, et endret syn når det gjelder læringsteori. Implisitt handler dette om kritikk av vårt utdanningssystem, dvs all institusjonalisert utdanning. Boka passer spesielt for profesjonsutdanningene og de som arbeider med planlegging og innovasjon i utdanningssystemet. - Boken retter oppmerksomheten mot en hevdvunnen måte og organisere læring på. I mesterlære finner læringen sted nettopp i den situasjonen hvor det lærte skal benyttes. Dette motvirker det "praksissjokket" som idag kan prege overgangen fra utdanning til arbeid. Forfatterne tar utgangspunkt i den tradisjonelle formen for mesterlære og drøfter dens relevans i en moderne pedagogisk sammenheng. I første del av boken presenteres Jean Lave`s teori om situert læring og Hubert og Stuart Dreyfus` teori om intuitiv ekspertise. Deretter beskrives det i en rekke kapitler hvordan mesterlære eller tilsvarende læringsformer i dag blir brukt på forskjellige områder (metallfag, idrett og utdanning av salgskonsulenter, leger, konsertpianister og forskere). I den neste delen tar to forfattere de presenterte teoriene opp til kritisk vurdering. Boken avsluttes med en sammenfattende beskrivelse av muligheter, ressurser og utfordringer i et landskap preget av naturlige læringssituasjoner. - Dette er en antologi om mesterlære og læring som sosial praksis. I mesterlære finner læringen sted nettopp i den situasjonen hvor det lærte skal benyttes, og slik motvirker man det "praksissjokket" som i dag kan prege overgangen fra utdanning til arbeid. Forfatterne tar utgangspunkt i den tradisjonelle formen for mesterlære og drøfter dens relevans i en moderne pedagogisk sammenheng. Boken starter med gjennomgang av forskjellige teorier, og gir deretter en rekke beskrivelser av hvordan mesterlære eller tilsvarende læringsformer i dag blir brukt på forskjellige områder, for eksempel i idrett, blant leger, konsertpianister og forskere. Mot slutten av boken tas de presenterte teoriene opp til kritisk vurdering. - I mesterlære finner læringen sted i den situasjon hvor læringen skal benyttes. Dette motvirker det praksissjokket som i dag kan prege overgangen fra utdanning til arbeid. Forfatterene tar utgangspunkt i den tradisjonelle formen for mesterlære og drøfter dens relevans i en moderne pedagogisk sammenheng. - I mesterlære finner læringen sted i den situasjon hvor læringen skal benyttes. Dette motvirker det praksissjokket som i dag kan prege overgangen fra utdanning til arbeid. Forfatterene tar utgangspunkt i den tradisjonelle formen for mesterlære og drøfter dens relevans i en moderne pedagogisk sammenheng. Har litteraturliste, ordforklaringer, navne- og stikkordregister
Emner
Education
Learning
Læringssituasjoner
Lærlingopplæring
Vis mer...
Dewey
370.1 . - 370.152 . - 371.3
ISBN
-82-417-1011-9. - 8241710119. - 978-82-417-1011-7

Bibliotek som har denne