Læring : en introduksjon til perspektiver og metaforer


Roger Säljö ; oversatt av Ingvill Christina Goveia
Bok Bokmål 2016
Annen tittel
Originaltittel
Utgitt
Unknown , 2016
Omfang
193 s. : ill
Opplysninger
Har bibliografi, noter. - Mennesket er en fleksibel skapning som kan lære en rekke fysiske og intellektuelle ferdigheter. En del av det vi kan, snapper vi opp i hverdagen i samvær med familien og vennekretsen og under ulike fritidsaktiviteter. Andre ting tar vi til oss via undervisning og systematisk, organisert utdanning. Jo mer sammensatt samfunnet blir, desto lengre tid bruker vi på utdanning og læring. Til tross for at læring har stor betydning for både enkeltpersoner og samfunnet, er det vanskelig å finne en entydig definisjon av hva læring er. Læring - en introduksjon til perspektiver og metaforer introduserer ulike perspektiver på læring som er og har vært fremtredende i forskningen og i drøftingen av skole og utdanning de siste hundre årene. Måten vi oppfatter læring på, spiller en avgjørende rolle for hvordan undervisning planlegges, gjennomføres og evalueres. De forestillingene - eller metaforene - vi har for læring, danner utgangspunkt for hvordan læreplaner blir formulert, hvordan nasjonale prøver blir organisert, hva vi anser som god pedagogikk i klasserommene og andre læringsmiljøer, og hvilke forventninger vi har til barn og unge og - i vår tid - også til voksne. De perspektivene som blir presentert i denne boken, spenner fra behaviorisme og nevrovitenskap til situerte og sosiokulturelle tradisjoner
Emner
Dewey
ISBN
978-82-02-51017-6

Bibliotek som har denne