Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv


Ingfrid Mattingsdal Thorjussen og Ursula Småland Goth (Red.)
Bok Norsk 2023 holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv Verdier
Digital utgave: Gratis
Medvirkende
Omfang
325 sider : illustrasjoner
Opplysninger
Boken ble første gang utgitt Open Access i 2023 på Vigmostad & Bjørke AS. - Trykt på forespørsel av Fagbokforlaget. - Innledning : Ulike verdier, holdninger og kompetanseutvikling i utdanningen / Ursula S. Goth, Ingfrid M. Thorjussen. 1. Samarbeid på tvers. Kompetanseutvikling mellom høgskole, kommune og skole / Linnéa K. Jermstad, Marit Myklebust, Anne Lene B. Toppe, Renate C.J. Vesteraas, Ursula S. Goth. 2. «Fit for fight» – med et pedagogisk credo i bagasjen? På vei til å bli barnehagelærer / Lill Krestin Ryland, Svitlana Holovchuk. 3. Hva er en opplevelse? En vitenskapsfilosofisk tilnærming til estetisk opplevelse i barnehagelærerutdanningen / Grete Skjeggestad Meyer. 4. Hvordan kan det pedagogisk kritiske ivaretas i skolens arbeid med verdier og holdninger? / Kjell Oppedal. 5. Evnerike barn – begreps- og verdimangfold til besvær? / Gila Hammer Furnes, Gunnvi Sæle Jokstad. 6. Samskapt læring gjennom kollegaveiledning / Fra enkeltstående byggeklosser til en bærebjelke i profesjonsfellesskapet? / Gunnvi Sæle Jokstad. 7. «Det spyrst meir um enden enn um opphavet» Hva skal vi med eldre historie? / Torgeir Landro. 8. Påskegodteri, terror og slangefestival. En kvantitativ innholdsanalyse av nyheterom religion i Supernytt / Solveig Omland, Hilde Kristin Dahlstrøm. 9. BlimE som moderne nasjonalepos for etiske mangfaldsverdiar. Ein retorisk analyse av ti år med NRK Supers blimE-kampanje / Bård Norheim. 10. Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine credorefleksjoner – en dydsetisk yrkesprofil? / Ove Olsen Sæle. 11. Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra YouTube, TikTok og NRK Super / Margunn Serigstad Dahle. 12. Å være lærer for elever med stort læringspotensial. En allmennpedagogisk respons på lærerstemmer i et utviklingsprosjekt / Tone Helene Skattør, Inge Andersland, Ane Malene Sæverot. 13. Lengdehopp uten tilløp. Krav til språkutvikling for studentermednorsk som andrespråk / Erik Andvik, Ursula S. Goth, Bjørghild Kjelsvik. 14. Fra fag til transfaglighet / Robert Mjelde Flatås. 15. Lærerstudenters opplevelse av sammenheng mellom undervisning og praksis / Anne-Grete Kaldahl, Torhild Skotheim, Baard Johannessen. 16. Entreprenørskap og dybdelæring, to sider av samme sak? / Eldbjørg Schön, Erik G. Småland. 17. Mangfold og flerkultur i norske lærerutdanninger / Ursula S. Goth, Øyvind Økland. - Synopsis: Denne vitenskapelige antologien presenterer ulike forskningsarbeider som tar for seg verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. Boken dekker et bredt spekter av fagområder, fra journalistikk og interkulturell kommunikasjon til teologi, pedagogikk og barnehage- og grunnskolelærerutdanning. Yrkesutøvelse er i dag basert på kunnskap, refleksjon og profesjonsverdier. Disse verdiene har en moralsk karakter og innebærer en forpliktelse til å sette barnet, eleven eller studenten, samt samfunnets interesser foran egne interesser. Samtidig krever samfunnet at kvaliteten i utdanningen forbedres og at studiene forbereder den enkelte på morgendagens krav.Når verdier enten danner et intensjonsgrunnlag for handling eller skaper retning for handling, vil verdiene bli et fortolkningsgrunnlag i vurderinger av våre profesjonelle handlinger. Disse handlingene og refleksjonene analyseres i antologiens 17 kapitler, skrevet av 30 bidragsytere fra akademia med lang kjennskap til praksisfeltet. Boken gir dermed leserne et dypere innblikk i sammenhengene mellom verdier, yrkesutøvelse og kvalitet i utdanningene, og vil være en viktig ressurs for forskere, undervisere, studenter og andre med interesse for denne tematikken.
Emner
lærerutdanning
pedagogikk
pedagogisk forskning utdanningsforskning
Dewey
ISBN
9788245041361. - 9788245045000

Bibliotek som har denne