
Utvikling, lek og læring i barnehagen : forskning og praksis
Vibeke Glaser, Ingunn Størksen, May Britt Drugli (red.)
Bok · Bokmål · 2018
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Bergen : Fagbokforl. , 2018
|
Omfang | 548 s. : ill., diagr.
|
Utgave | 2. utg.
|
Opplysninger | 1. utg. 2014. - I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Her gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning. Hensikten med boken er å fremme en flerfaglig og integrert tilnærming til barns utvikling, lek og læring. I dag er en stor andel av barna i barnehagen under tre år. Tilknytning, stabilitet og kvalitet i samspillet er derfor fremhevet spesielt i denne boka. Forfatterne anlegger en bred forståelse av begrepet utvikling; som en livslang prosess og med mulighet for ny vekst. Bokens forfattere er psykologer og pedagoger. Felles for bidragene er deres fokus på tidlig innsats, interaksjon og relasjon samt voksnes betydning for barnets utvikling i en barnehagekontekst. Blant temaer i boken er omsorg, lek og læring; tilknytning; psykisk helse; vennskap; mestring; medvirkning og danning; lykke og livskvalitet; selvregulering; språk, tall- og romforståelse; barnelitteratur; kropp og bevegelse; observasjon og kartlegging; den flerkulturelle barnehagen; foreldresamarbeid, omsorgssvikt; forebygging av mobbing mm. Boken retter seg mot lærere, forskere og studenter i barnehagelærerutdanning, barnevernsutdanning, fysioterapiutdanning og andre profesjonsutdanninger som har fokus på barn og familie. Den er også relevant for praktikere som arbeider tett med barn i alderen 0 5 år. Vibeke Glaser er førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole. Hun har publisert en rekke bøker og artikler om foreldrerollen, profesjonalisering av barneoppdragelsen, moderne oppvekst og barns og foreldres rettigheter. Ingunn Størksen er utdannet psykolog og er professor i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret, UiS. Hun har ledet forskning og utviklingsarbeid knyttet til barnehager gjennom flere prosjekter finansiert av Norges Forskningsråd, og er leder av barnehagesenteret FILIORUM ved UiS.
|
Emner | Child Day Care Centers
Child Development Child Learning Vis mer... Psychology, Child
Psychology, Educational Research Barnehager Lek Læring Pedagogisk forskning Pedagogisk praksis barnehage utvikling tilknytning omsorg motorikk språkutvikling psykisk helse vennskap språk litteratur mobbing barnehagebarn førskolebarn leik lek læring barn småbarn utviklingspsykologi barnepsykologi livsmestring musikk matematikk forskning psykologi barnehagen tidlig innsats barnehagepedagogikk samlivsbrudd samspill sosialisering dannelse kvalitet språklig ferdighet |
Dewey | |
ISBN | 978-82-450-2387-9 : Nkr 529.00
|
- Deichman Bjørvika har 0 av 1 ledig
- Fyresdal folkebibliotek har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Hustadvika bibliotek : avd. Elnesvågen har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Kviteseid Folkebibliotek har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Lillestrømbibliotekene, Fetsund har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Lillestrømbibliotekene, Frogner har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Lillestrømbibliotekene, Skedsmokorset har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Lillestrømbibliotekene, Strømmen har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Lillestrømbibliotekene, Sørumsand har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Meråker bibliotek har 1 av 1 ledig
- Nasjonalbiblioteket: Depotbiblioteket har 0 av 3 ledig
- Nissedal folkebibliotek har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- RBUP Øst og Sør: Biblioteket har 1 av 1 ledig
- Seljord bibliotek: Hovudbiblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Stjørdal bibliotek har 0 av 1 ledig
- Sølvberget bibliotek og kulturhus har 0 av 3 ledig
- Tibi – Biblioteket for tilrettelagt litteratur : – en tjeneste fra Nasjonalbiblioteket har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Tingvoll bibliotek har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Tokke bibliotek: Hovudbiblioteket Dalen har 1 av 1 ledig
- Tromsø bibliotek og byarkiv: Hovedbiblioteket har 0 av 1 ledig
- Vinje folkebibliotek: Edland avdeling har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Vinje folkebibliotek: Rauland avdeling har 0 av 0 ledig (Oppdaterer)
- Vinje folkebibliotek: Åmot avdeling har 1 av 1 ledig