Kommunikasjon i relasjoner : personorientering, samhandling, etikk
Hilde Eide og Tom Eide
Bok Bokmål 2017
Digital utgave: Søke-URL
Originaltittel | |
---|---|
Medvirkende | |
Utgitt | Oslo : Gyldendal akademisk , 2017
|
Omfang | 420 s. : ill.
|
Utgave | 3. utg.
|
Opplysninger | 1. utg. Oslo : Ad notam Gyldendal, 1996 med undertittel: samhandling, konfliktløsning, etikk. - En forskningsbasert fagbok om kommunikasjon i sykepleie og andre helsefag. Personorientert kommunikasjon innebærer å lytte aktivt og forstå hva den andre personlig opplever som viktigst for egen del. Det kan være noe ganske annet enn man forestiller seg. Forfatterne tar utgangspunkt i dialoger og fortellinger fra praksis, og belyser et bredt spekter av kommunikasjonsferdigheter, fra aktiv lytting til motiverende veiledning og samarbeid i team. Hvordan skape en god relasjon og stimulere mestring? Hvordan skape tillit, styrke brukermedvirkning og legge til rette for samvalg? Hvordan skape en kultur for samarbeid og pasientsikkerhet? Boken har egne kapitler om etisk refleksjon og kommunikasjon med barn og med eldre. I tillegg gis grunnleggende innføring i kommunikasjons- og relasjonsteorier.. - info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS
|
Emner | Empati
Helsepersonell Kommunikasjon, relasjon Pasienter Vis mer... Relasjoner
Tillit Communication : (DNLM)D003142 Conflict (Psychology) Ethics, Nursing : (DNLM)D004993 Ethics, Professional : (DNLM)D004995 Interpersonal Relations : (DNLM)D007398 Nurse-Patient Relations : (DNLM)D009723 Dialog Etikk Helse/sosial-fag Helsepersonell og pasienter Kommunikasjon - Sosiologi Konflikthåndtering Konfliktløsning Ped-fag Pedagogikk Samspill Sykepleie - Etikk Sykepleie - Kommunikasjon Veiledningspedagogikk Yrkesetikk kommunikasjonsferdigheter sykepleiere - relasjoner Medisinsk etikk Pleier-pasient forhold Sykepleieetikk Tverrfaglighet Kommunikasjon((NO-OsBA)1116475) Sjukepleiarar og pasientar Sykepleiere og pasienter Sykepleiere og pasienter((NO-OsBA)1125822) helsetjenester sykepleie kommunikasjon relasjoner omsorg mestring kriser helse kommunikasjonsferdigheter peplau orlando ferdigheter empati samhandling dialog systemteori nærhetsetikk løgstrup levinas etikk krisereaksjoner reaksjoner tap sorg lytting nonverbal rollespill feedback samtaler pasientsamtaler refleksjon humor konfliktløsning vold afasi tverrkulturell kultur kommunikasjonsteori sosialarbeid helsepersonell konfliktløsing frm2410 |
Dewey | |
ISBN | 978-82-05-50056-3
|