Kode 1 : informasjonsteknologi 1
Petter Bae Brandtzæg
Bok Bokmål 2017
Medvirkende | |
---|---|
Utgitt | Oslo : Cappelen Damm , 2017
|
Opplysninger | Kode 1 - ny lærebok i 2017 til Informasjonsteknologi 1. Læreboken legger til rette for mest mulig aktiv deltakelse fra elevene. Kode 1 - alt i en bok! Kode 1 er en ny lærebok skrevet for Informasjonsteknologi 1, programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram. Læreboken dekker hele læreplanen i Informasjonsteknologi 1 på Vg2/Vg3. Boka inneholder teori, eksempler, oppgaver og sammendrag. Boka dekker kompetansemålene til de tre hoveddelene: Digital samtid, Nettsteder og multimedier og Databaser. Boken legger til rette for mest mulig aktiv deltakelse fra elevene. Hvert kapittel starter med en oversikt over kompetansemålene i læreplanen og avslutter med kortfattede sammendrag. Teorien er bygd opp med forklarende tekst, kode og eksempler som belyser teorien. I denne læreboken har vi lagt vekt på at elevene raskt skal komme i gang med kodingen. Etter hvert delkapittel finner du derfor Prøv selv-oppgaver. Kodeeditoren på elevnettstedet Elevnettstedet kode.cdu.no inneholder en Kodeeditor. I det venstre vinduet i Editoren skrives og redigeres programmeringskoden. I det høyre vinduet vises koden. Læreboken dekker de tre hovedområdene i læreplanen for IT1. 1. Nettsteder og multimedier Fra læreplanen: "Hovedområdet handler om utforming, implementering og vurdering av nettsteder med tekst, lyd, bilde, video og animasjoner." Kode 1-boken gir en grundig innføring i HTML og CSS. I boken viser vi hvordan vi får den samme nettsiden til å fungere i nettlesere på forskjellige plattformer. Boken har en egen del om animasjon med CSS. Dette legger et godt grunnlag for IT2. Elevene skal også lage enkel grafikk med SVG. Hvordan kommer vi fra en skisse for et nettsted til ferdig kode? Vi skisser opp med et enkelt tegneprogram hvordan nettsiden skal se ut på pc/mac, nettbrett og mobil. Deretter realiserer vi skissene med HTML og CSS. 2. Digital samtid Fra læreplanen: "Hovedområdet handler om hvordan digitalt utstyr fungerer, og hvordan standarder, programvare og grensesnitt m...
|
Emner | |
ISBN | 978-82-02-52765-5(h.)
|