I denne filmen møter vi disse tre og deres familier og tar del i deres erfaringer. Erfaringsbasert kunnskap er sentralt i denne filmen. I tillegg bidrar rådgiver Fanny Platou fra Bredtvet kompetansesenter i intervju.
Mange barn har en eller annen form for språkvanske når de vokser opp. Av alle barn er det 5 til 7 prosent som har det en kaller spesifikke språkvansker. For disse barna er språktilegnelsen hovedvansken, mens utviklingen på andre områder fungerer tilsynelatende normalt.
Språk er grunnleggende for samhandlingen med andre mennesker. Det inngår i alle situasjoner hele tiden. Når språket svikter er det lett å bli misforstått, komme i konflikter eller føler seg maktesløs. Om en mangler kunnskap om språkvansker kan disse barna i barnehage og skole oppfattes som uoppmerksomme eller mindre intelligente.
Forskning viser at det er viktig å fange opp språkproblemene i tidlig alder. Noe som også kan forhindre sosiale vansker senere i livet. Gjennom å sette i gang tiltak tidlig kan også framtidige lese- og skrivevansker bli forebygd.