Finner ikke ord : om barn og unge med spesifikke språkvansker


manus og regi: Kari Klyve-Gulbrandsen
DVD Bokmål 2008 · Fagfilmer
Tekstet på: Norsk

Markus (7), Linnea (15) og Simen (14) sliter alle med å finne ordene. De har spesifikke språkvansker. Markus trives med kameratene, men han strever med å finne ord for ting han vil si. Han vet godt hva som er hva, men når han skal si ordet stopper det opp. Linnea er ei kreativ jente som elsker å redigere film, men det blir vanskelig å finne alle de riktige ordene når hun skal forklare hva det handler om. Nå skal hun begynne på videregående, men språkvanskene gjør det vanskelig å kunne velge det hun mest vil. Simen er dyktig på fotballbanen. Der gir han alt. Men noen ganger blir det vanskelig å få satt ord på det han vil si eller å huske ting.

I denne filmen møter vi disse tre og deres familier og tar del i deres erfaringer. Erfaringsbasert kunnskap er sentralt i denne filmen. I tillegg bidrar rådgiver Fanny Platou fra Bredtvet kompetansesenter i intervju.

Mange barn har en eller annen form for språkvanske når de vokser opp. Av alle barn er det 5 til 7 prosent som har det en kaller spesifikke språkvansker. For disse barna er språktilegnelsen hovedvansken, mens utviklingen på andre områder fungerer tilsynelatende normalt.

Språk er grunnleggende for samhandlingen med andre mennesker. Det inngår i alle situasjoner hele tiden. Når språket svikter er det lett å bli misforstått, komme i konflikter eller føler seg maktesløs. Om en mangler kunnskap om språkvansker kan disse barna i barnehage og skole oppfattes som uoppmerksomme eller mindre intelligente.

Forskning viser at det er viktig å fange opp språkproblemene i tidlig alder. Noe som også kan forhindre sosiale vansker senere i livet. Gjennom å sette i gang tiltak tidlig kan også framtidige lese- og skrivevansker bli forebygd.

Detaljer

Bibliotek som har denne