Alle som arbeider i skolen, ønsker å leve opp til visjonene om tilpasset opplæring og inkludering. For lærere og skoleledere innebærer dette en kontinuerlig endringsprosess der involverte aktører arbeider med forbedring av praksis fra sitt ståsted. En slik tilnærming forutsetter felles forståelse av målet og en koordinert innsats fra alle samarbeidspartnere. Grunntanken i boken er at den politiske ideen om å utvikle en inkluderende skole med tilpasset opplæring for alle må betraktes som en ledestjerne vi aldri kan nå, men som vi alltid må strekke oss etter. En konsekvens av dette er at lærere, ledere og rådgivere i skolen må bli innovatører. Forfatterne argumenterer for en profesjonell innovatør- og problemløserrolle, samtidig som de advarer mot byråkratisering av skolen og tendenser til å gjøre lærere og skoleledere til funksjonærer.
Elevtilpasset opplæring - En innovasjonstilnærming representerer et forsøk på å operasjonalisere tankegodsen som ligger til grunn for ulike teoretiske tradisjoner. I boken utvikler forfatterne sin teori om hva som kan forbedre praksis. Lokalt utviklingsarbeid vil være det beste verktøyet for ending og læring både på individ-, klasse- og skolenivå.
Boken er rettet mot studenter i lærerutdanningene og mot lærere, skoleledere og rådgivere. Den kan dessuten ha interesse for forskere, foreldre og politikere som er opptatt av utviklingsarbeid i skolen.