Og nå: Reklame : Undervisningsvideo



DVD Norsk 2007 · Fagfilm
Annen tittel
Utgitt
Volda : AV-senteret , 2007
Omfang
1 DVD (225 min.)
Passer for
Opplysninger
1. God hygiene, eller ren hjernevask? : De har irritert oss, og de har lurt oss. De har underholdt oss, og de har engasjert oss. Gjensynet med de beste norske reklamefilmene gir oss nytt perspektiv på reklamens forførende triks. Vi har blant annet lært at det ikke er bra nok å være ren - vi må lukte godt og ha hvite tenner.. - 2. Godt skodd! : Sko og stolthet hører tett sammen. Dette spiller de gamle reklamefilmene fra 1950-tallet på. Budskapet i både reklamefilmene og opplysningsfilmene er svært direkte. "Er du skoblind?" spør myndighetene i et vareknapt etterkrigs-Norge. ª. - 3. God appetitt! : De beste filmene viser en veldig oppfinnsomhet i måten de selger mat på. Uttrykket spenner fra filmtriks, dramatiserte folkeeventyr, musikaler, kjente skuespillere i humoristiske sketsjer, inkludert banebrytende fleiping med både sex og Gud.. - 4. Radionette - pioner på PR : Den norske radio- og tv-produsenten Radionette hadde sine glansdager fra etableringen på slutten av 1920-tallet og til farge tv-alderen inntrådte.Fram til det siste tiåret før nedleggelsen var fabrikken helt i front når det gjaldt å finne nyskapende og moteriktige reklamemetoder. Allerede i lydfilmens barndom klarte Radionette å lage en reklamefilm med lyd for kinofremvisning. Men 1950- og 60-tallet var den store kinofilmepoken for Radionette, da store artister som The Monn Keys solgte produsenten fra lerretet.. - 5. Helsedirektøren røykte sigar : Reklamehistorien for tobakk i Norge varte i 50 år. Fra de første filmene kom rundt 1925 til forbudet mot all tobakksreklame kom i 1975.Det er en historie som avspeiler tidens trender, fra stumfilmens mange krumspring i 20-årene, til 30-årenes bonderomantikk og etterkrigstidens velferdsprosjekt. reklamen gjorde en god jobb med å lure befolkningen. Den fikk oss til å røyke i stort antall, og intensiverte sine kampanjer for å møte helseargumentene da rapportene om tobakkens skadevirkninger kom utover på 60-tallet. Kjendiser sto fram og viste i helsides annonser hvilket sigarettmerke de røykte.. - 6. Et lite stykke Norge : Hvorfor vet alle at Freias melkesjokolade er "et lite stykke Norge"? Freia har gjennom generasjoner solgt det ganske så unorske og usunne produktet sjokolade som det sunneste og mest norske som finnes.. - 7. Jakten på husmoren : Husmoren har alltid vært sentral som målgruppe for reklamefilmer. Husmorepoken regnes å vare fra rundt 1900 til 1970, og høydepunktet i denne perioden var 50-tallet. Og noen av de mest populære produktene? Vaskepulver og såpe.. - 8. Et spørsmål om liv og død : I øl- og mineralvannbransjen har kampen om kundene vært et spørsmål om å overleve i et beinhardt marked. I kveld får vi se gamle ølreklamer og ikke fullt så gamle brusreklamer.. - 9 episoder. Hver episode varer i 25 min.. - 9. Markedsføring er en vitenskapDet siste programmet i sommerens reklameserie skal handle om markedsføring. Reklamebudsjettet i AS Norge er på et sted mellom 25 og 30 milliarder kroner i året. Det inkluderer alle utgifter annonsørene har for å markedsføre produktene sine til deg og meg. Trond Blindheim, reklameekspert og rektor på Oslo Markedshøgskole, kan fortelle mer om markedsføringens mystikk.. - Serien presenterer kinoreklamefilmer fra 1920-årene og fram til i dag. Dette er filmer som har irritert oss og lurt oss, underholdt oss og engasjert oss. Utover i serien skal det handle om hvordan reklamen har utnyttet alt fra norsk natur, bonderomantikk og kvinnefrigjøring til å selge oss mat, sko, vaskepulver, tobakk, brus og sjokolade - og ny teknologi i hjemmene. Norsk dokumentarserie.
Emner
Sjanger
Fagfilm - Samfunnsfag. - Samfunnsfag . - Skolevideo . - Undervisningsfilm . - kl.u . - kl.v . - kl.voksne
Dewey

Bibliotek som har denne