Vår aktive hjerne



Bok Svensk 2008 · Video
Tekstet på: Bokmål
Utgitt
AV-senteret , 2008
Omfang
2 DVD'er (8x30 min)
Opplysninger
Serie; 1. Hukommelse, 2. Kroppsspråk, 3. Signaler uten ord 4. Kropp or sinn, 5. Ubevisst påvirkning, 6. Det vi ikke ser, 7. Hva styrer våre valg?, 8. Troverdighet. - 1. Hukommelsen. Hukommelsen svikter oss når vi trenger den, samtidig som en smak eller lukt kan mane fram bilder og minner. Det går også an å trene opp hukommelsen, her ser vi hvordan.. - 2. Kroppsspråk. Ubevisst sender vi ut signaler om avvisning eller bekreftelse med blikk eller kroppsspråk, samtidig som vi fanger opp signaler fra våre omgivelser. Som sosiale vesener er det nødvendig å få bekreftelse fra våre medmennesker. Sjimpansene har det omtrent på samme måte.. - 3. Signaler uten ord. Mennesket sender ut og tolker signaler fra omgivelsene, og denne ordløse kommunikasjonen kan avsløre hva vi egentlig tenker og føler. Da burde det være mulig å se om noen lyver eller styrer andres handlinger - eller?. - 4. Kropp og sinn. Kroppen og tankene er sammenflettet og ved å kontrollere det ene, kan en forandre på det andre. Vår evne til å forestille oss ting er så stor at vi får vann i munnen ved å tenke på god mat, akkurat som vi får kroppslige reaksjoner når vi er sinte, glade eller sexlystne, og dans kan få senil demente til å minnes .... - 5. Ubevisst påvirkning. Vi skal se hvordan omgivelser og miljøet rundt oss påvirker våre oppfatninger om mennesker og våre handlinger. En fargepsykolog forteller hvordan menneskets mange tusen år gamle "fargeprogrammering" kolliderer med det miljøet det moderne mennesket lever i.. - 6. Det vi ikke ser. Hjernen har en enorm evne til å ta imot inntrykk, men også til å sjalte ut det som er uvesentlig eller ubehagelig. Når du kjører bil, sorterer du inntrykk som er relevante og glemmer det uviktige. Denne kunnskapen kan også manipulere oss til å kjøpe noe vi ikke engang vet vi har sett.. - 7. Hva styrer våre valg? Markedsførere vet at lyd, farge, form og plassering virker inn på hva vi kjøper. Vi tror det kanskje er pris og kvalitet som styrer oss, men reklamebransjen bruker millioner på å få oss til å kjøpe nettopp deres artikler.. - 8. Troverdighet. Det politiske budskapet er ofte klisjefylt, og alle snakker stort sett om de samme verdiene. Da er det vel den enkelte politikers troverdighet og autoritet som avgjør om han eller hun får mange stemmer? Skal det en politiker til for å gjennomskue en annen politiker?. - Svensk dokumentarserie.
Emner
Sjanger
Video - Naturfag - Service og samferdsel - Samfunnsfag - Helse- og sosialfag
Dewey
153.1 . - 302.22 . - 612.8 . - 612.82

Andre utgaver/formater

Vår aktive hjerne
(skole)

DVD · Bokmål · 2008

Bibliotek som har denne