Barnehagen har fått en rammeplan, men hva betyr det i praksis? Hvilke konsekvenser får det for barnehagens virksomhet? Boken tolker og problematiserer rammeplanens budskap, og den drøfter blant annet følgende spørsmål:
- Hva sier rammeplanen om mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering?
- Skal barnehagene være målstyrte, eller skal man være opptatt av det spontane og umiddelbare som skjer her og nå? Kan man vektlegge begge deler samtidig?
- Kan man fortsatt bruke den planleggingsmodellen man er vant til, eller skal alle heretter planlegge etter samme mal, samme modell?
- Hva er didaktisk relasjonstenkning?
- Hva er nødvendig kompetanse for å bruke en rammeplan?
Boken vil være et meget nyttig verktøy for alle som arbeider med årsplanlegging og kommunale rammeplaner i barnehagene og i barnehageadministrasjonen i kommunene. Den vil ogsåvære nyttig for førskolelærerstudenter.